تاثیر نور بر عملکرد دوربین مداربسته
نوشته شده توسط : جعفر

 


تاثیر نور بر عملکرد دوربین مداربسته

عوامل مختلفی می تواند بر عملکرد دوربین های مداربسته در یک مکان تاثیر داشته باشد اما مهمترین عامل خارجی تاثیر گذار بر کیفیت تصاویر ثبت شده توسط دوربین های مداربسته همان شدت نور محیط است. در این مطلب اطلاعاتی کاربردی درخصوص نور و تاثیر آن بر عملکرد دوربین های مداربسته را برای شما بیان می کنیم.

کمی در رابطه با لوکس

لوکس یک واحد تشخیص شدت روشنایی است. این واحد به شما کمک می کند بفهمید شدت نور در هر محیط چقدر است و یا هر دوربین مدار بسته به چه اندازه نور نیاز دارد.
جدول زیر به شما کمک می کند یک پیش فرض ذهنی از واحد لوکس به دست اورید:

شرایط میزان روشنایی
ظهر تابستان (حداکثر روشنایی) 100000 لوکس
ظهر (حداقل روشنایی) 32000 لوکس
پیش از ظهر 4000 لوکس
مرکز تجاری 1000 لوکس
طلوع و غروب خورشید 400 لوکس
دفتر کار 150 لوکس
اتاق نشیمن 50 لوکس
شمعی در فاصله 30 سانتی متری 10 لوکس
شب مهتابی 0.1 لوکس
شبهای نیمه ماه 0.01 لوکس
شبهای ابتدای ماه 0.0001 لوکس
نور ستارگان 0.00005 لوکس

بیشتر بخوانید: پک دوربین مداربسته     نصب دوربین مدار بسته   هایک ویژن

تاثیر نور در تصویر دوربین های مداربسته

بگذارید ابتدا درباره اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته صحبت کنیم. در دوربین های مداربسته چیپ های تصویری وجود دارد که از دیودهای حساس به نور تشکیل شده اند. به طور طبیعی این دیودها به حداقل میزان مشخصی از نور برای فعال شدن نیاز دارند.

بازه نور مورد نیاز این حسگرها از طرف سازنده مشخص شده است. در صورتی که میزان نور محیط که به چیپ های دوربین مداربسته برخورد می کند بیشتر باشد ممکن است چیپ دوربین ها آسیب ببیند و در صورت کمتر بودن میزان نور محیط از میزان لازم درج شده، حسگرهای دوربین فعال نمی شوند و عملا تصویری توسط دوربین ها ثبت نمی شود.

دریچه دیافراگم دوربین مداربسته اولین تنظیم گر نور دوربین است. در صورت زیاد شدن نور دوربین این دریچه بسته شده و نور ورودی به دوربین را کم می کند. در صورت کم شدن نور هم دریچه باز شده و نور ورودی به حسگر دوربین زیاد میشود.

بنابراین کاملا مشخص است که دیافراگم به این دلیل در دوربین های مداربسته تعبیه شده است که میزان نور ورودی به دوربین از این طریق کنترل شود. با این حال ممکن است در یک محیط میزان نور به حدی کم باشد که حتی اگر دیافراگم به طور کامل باز شود باز هم میزان نور کافی برای تشکیل تصویر به دوربین ها وارد نشود.با توجه به توضیحات گفته شده واضح است که دیافراگم عامل مهمی در تاثیر نور بر تصویر دوربین مداربسته است.

AGC چیست ؟

واژه AGC مخفف اصطلاح Automatic Gain Control و به معنای کنترل کننده خودکار گین است. این مکانیزم برای کمک به عملکرد دوربین در نور کم ساخته شده است.
AGC تکنولوژی هوشمند بهبود کیفیت تصاویر دوربین مداربسته در نور کم است. درواقع AGC در موقعیت هایی که نور محیط کم است خروجی چیپ تصاویر را به شکل الکترونیکی تقویت می کند. با این وجود AGC از یک طرف با تقویت الکتریکی باعث افزایش نور تصاویر خروجی می شود و از طرف دیگر نویز تصاویر در این حالت نیز افزایش پیدا می کند.

دوربین های با نور بسیار کم چطور کار میکنند؟

همانطور که در سطور قبل نیز توضیح دادیم چیپ های تصویر در دوربین مداربسته حساسیت های متفاوتی دارند. طبیعتا هر قدر چیپ تصویر دوربین مدار بسته شما پیشرفته تر باشد دوربین شما حساسیت بیشتری نسبت به نور دارد و تصویر بهتری نیز در شرایط با نور کم در چنین دوربین هایی تولید می شود.

فاکتور بسیار مهم در انتخاب دوربین مداربسته قیمت دوربین است و  همه ما می دانیم که دوربین های مداربسته با چیپ تصویر حساس هزینه های بسیار بالایی به شما تحمیل می کنند. به همین دلیل مکانیزم ها و راهکارهای کاهش نویز تصاویر دوربین مداربسته طرفداران بیشتری در بازار به خود جلب کرده اند. این راهکارهای با کاهش نویز تصاویر این امکان را ایجاد می کنند که تصاویر به شکل الکتریکی تقویت شوند و کیفیت تصاویر از این طریق بهبود یابد.
به عنوان نکته پایانی این جمله را به خاطر بسپارید: گرچه بسیاری از افراد فعال در زمینه دوربین های مداربسته رزولشن تصویر را تنها عامل کیفیت تصویر دوربین مدار بسته میدانند اما حساسیت دوربین به نور نیز اهمیتی تقریبا به همان اندازه دارد. به ویژه اگر محل نصب دوربین محیطی کم نور باشد این اهمیت چندین برابر خواهد شد.

 

مقالات مرتبط برای مطالعه بیشتر:

امنیت فیزیکی دوربین مداربسته

تفاوت میان دوربین های HD و FULL HD





:: بازدید از این مطلب : 225
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 23 مرداد 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: