بوت استرپ Bootstrap
نوشته شده توسط : جعفر

بوت استرپ Bootstrap مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب است که شامل دستورات HTML، CSS و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب می باشد.

به عبارتی دقیق تر Bootstrap  چارچوب نرم افزاری یا فریم وورکی ( Framework) است که شامل توابع و کتابخانه های از پیش آماده شده به زبان HTML و CSS و JavaScript می باشد. این چارچوب نرم افزاری به ما این امکان را می دهد تا در صفحات وب خود، با استفاده از کتابخانه های از پیش آماده، المان هایی نظیر: فرم ها، دکمه ها، تب ها و … را ایجاد کرده و رابط کاربری وب سایت خود را توسعه دهیم. با توجه به امکانات ارائه شده توسط بوت استرپ Bootstrap و همین طور سادگی استفاده از آن، روز به روز به تعداد وب سایت هایی که از آن استفاده می کنند، افزوده می شود.

امکانات Bootstrap

چارچوب Bootstrap  با تمامی مرورگرهای استاندارد همخوانی دارد و حتی در نسخه های قدیمی تر مانند اینترنت اکسپلورر ۸ نیز ظاهر زیبای خود را حفظ میکند.

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد Bootstrap امکان طراحی وب سایت واکنشگرا و ریسپانسیو است. این ویژگی که امکان طراحی به صورت ریسپانسیو را بسیار ساده کرده از نسخه ی ۲٫۰ به بعد وارد Bootstrap شد طراحی ریسپانسیو و واکنشگرا به این معنا است که وب سایت در تمامی سایز ها در تمامی دستگاه ها مانند موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و … با حالت استاندارد نمایش داده شود.

نکته دیگر در خصوص Bootstrap متن باز بودن آن است و در سایت Github برای دانلود رایگان قرارگرفته است. همچنین امکان همکاری در این پروژه و شخصی سازی امکانات و ظاهر آن فراهم شده است و تاکنون مستندات مربوط به آن به چندین زبان دنیا ترجمه شده است. به طور کلی چارچوب بوت استرپ هم در طراحی سایت شرکتی و هم در طراحی سایت فروشگاهی بسیار پرکاربرد است.

مزیت های Bootstrap

– بهبود نمایش صفحات وب

– سرعت بالای کار با آن و کاهش زمان اجرای یک پروژه

– همخوانی با تمامی مرورگرهای استاندارد

– امکان ایجاد صفحه بندی، امکان ساخت انواع، قابلیت های زیبا سازی

– امکان طراحی صفحات وب بصورت واکنش گرا

مشکلات Bootstrap

پروژه Bootstrap با هدفی مشخص و ایده ای ستودنی راه اندازی شده است و در این مسیر سومین نسخه خود را تجربه میکند. طراحان زیادی از استانداردهای آن بهره میبرند و افراد زیادی استفاده از Bootstrap در طراحی سایت شرکتی یا طراحی فروشگاه اینترنتی را یک مزیت مهم میدانند ولی مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که شما وابستگی زیادی به طراحی اولیه آن داشته باشید.

امروز شاهد سایت های زیادی هستیم که همگی ظاهر نسبتا یکسانی داشته و به راحتی میتوان ردپای Bootstrap را در آن دید. بعنوان مثال رنگ مشکی هدر سایت، حاشیه های ۱ پیکسلی خاکستری و دکمه های آبی و قرمز با ظاهری مشخص نشان دهنده بکارگیری Bootstrap در یک سایت هستند، در حالیکه با کمی تغییر میتوان ظاهری جدید و متفاوت به هریک از این بخش ها داده و رنگ بندی های دلخواه خود را در آنها ایجاد نمود.

اگر روند استفاده از Bootstrap به همین شکل ادامه پیدا کند ممکن است در آینده تشخیص سایت های اینترنی از یکدیگر کمی دشوار شده و همگی دارای ظاهری یکسان و تکراری گردند. این مسئله به معنی مخالفت ما با این سیستم و امکانات آن نیست بلکه منظور آن است که بیایید تا این امکانات را در راستای بهبود فضای اینترنت بکار گرفته و خلاقیت خود را فراموش نکنیم.

 





:: بازدید از این مطلب : 323
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: