دانستن آمار و اطلاعات دقیقی از میزان تردد مشتریان در ساعات مختلفی از شبانه روز در مراکز و فروشگاه های بزرگ می تواند کمک شایانی به نحوه مدیریت و ارائه خدمات متناسب با نیاز مشتریان داشته باشد. همچنین وقوع حوادثی مانند زلزله آتش سوزی و …نیز بر ضرورت وجود سیستم های پردازش تصویر جهت نظات بر رفت و آمد در مراکز تجاری بزرگ می افزاید.

قابلیت شمارش افراد یکی از چندین ویژگی تکنیک پردازش تصاویر یا VCA است. VCA مخفف عبارت video content analytic است که تکنولوژی آن در برخی از دوربین های مدار بسته تحت شبکه تعبیه گردیده است. این قابلیت راه حلی شگفت انگیز و دارای ویژگی های هوشمندانه ای است که می تواند انتخابی ایده آل برای بسیاری از مراکز و سازمان های بزرگ با ضرورت شمارش افراد یا مشتریان باشد. شمارش افراد یکی از مجموعه ویژگی های دوربین های اسمارت یا هوشمند است. دوربین های با قابلیت شمارش افراد معمولا به صورت عمودی در ورودی هتل ها، سوپر مارکت ها، موزه ها و … نصب می شوند. این دوربین ها می توانند تعداد افرادی را که به مکان مورد نظر وارد و یا از آن خارج می گردند، شمارش کرده و در زمان واقعی به نمایش بگذارند. از دیگر قابلیت های VCA می توان به Traffic monitoring(جهت تشخیص توقف وسایل نقلیه، موانع ترافیکی، حرکت وسایل نقلیه خلاف جهت و…)، Motion detection(قابلیت تشخیص حرکت)، Face Detection (قابلیت تشخیص چهره) و … اشاره نمود. دوربین هایی از این دست مجهز به پردازنده های تصویری قوی هستند در نتیجه رنج قیمتی بالاتری نسبت به سایر دوربین های معمولی دارند.

نرم افزار شمارش افراد دوربین مداربسته

الگوریتم شمارش افراد در دوربین های نفر شمار

مکانیسم شمارش افراد بر اساس الگوریتم های خاص ایجاد شده در دستگاه صورت می گیرد. این الگوریتم ها خود بر پایه عواملی همچون پارامتر های ظاهری مشترک در افراد تعریف می گردند. برای مثال هر انسان دارای دو دست دو پا و سر و شانه است. و یا بر اساس استاندارد تعریف شده برای عرض شانه ها می تواند تعریف گردد. مکانیسم عملکرد آن بدین گونه است که برای مثال در مکان مورد نظر مانند درب ورودی فروشگاه یک خط فرضی در نظر گرفته می شود. به طوریکه با عبور افراد از این خط فرضی دستگاه آن را بعنوان یک رفت یا یک آمد در نظر می گیرد. همچنین دستگاه این قابلیت را دارد که جهت حرکت افراد را نیز بر اساس پردازش تغییرات موجود در تصویر  مورد بررسی قرار دهد. پس می توان جهت حرکت را نیز برای دستگاه مشخص کرد تا تنها افرادی که وارد یا خارج می شوند شمارش شوند.

برخی از مزایای این سیستم:

  1. شمارش لحظه ای تعداد واقعی مشتریان که امکان مقایسه تعداد افراد مراجعه کننده را در طول هفته با اواخر هفته میسر می سازد.
  2. امکان تشخیص ساعت های پیک حضور مشتریان در فروشگاه را فرآهم می کند.
  3. هدفمندی و استراتژی های بازاریابی را بهبود می بخشد.
  4. امکان نظارت بر توزیع نیروی های انسانی را فرآهم می کند.

با توجه به اینکه هر فناوری دارای درصدی از میزان خطا می باشد می توان گفت که حداکثر دقت در شمارش افراد بر اساس نوع و مدل دوربین های تحت شبکه با قابلیت شمارش افراد یا people counting نزدیک به 98 درصد می باشد. دوربین مدار بسته هایک ویژن، داهوا ، بوش و اکسیس از جمله بهترین برندهای تولید کننده دوربین های نفر شمار هستند.

  1. https://hiktejarat.com/دوربین-مداربسته-تبریز/
  2. https://hiktejarat.com/دوربین-مداربسته-اصفهان/
  3. https://hiktejarat.com/contact/
  4. https://hiktejarat.com/product/sxt-lite5-ac/
  5. https://hiktejarat.com/product/ds-7732ni-k4/
  6. https://hiktejarat.com/product/دوربین-بولت-2-مگاپیکسل-تحت-شبکه-هایک-ویژ/
  7. https://hiktejarat.com/school_video_surveillance_guide/
  8. https://hiktejarat.com/product/tl-sg1016-سوئیچ-16-پورت-tp-link/
  9. https://hiktejarat.com/installation-of-cctv-cameras-in-offices-and-organizations/
  10. https://hiktejarat.com/smart-tracking-capability-in-hikvision-cctv/
  11. https://hiktejarat.com/product/ds-2cd2t83g0-i8/
  12. https://hiktejarat.com/product/ds-2ae7230ti-a24vac/
  13. https://hiktejarat.com/product/ds-2ce16h0t-it1f/
  14. https://hiktejarat.com/product/ds-9632ni-i8/
  15. https://hiktejarat.com/product/دوربین-مداربسته-دام-تحت-شبکه-تی-وی-تی-td-9524s3/
  16. https://hiktejarat.com/product/dhi-nvr2216-4ks2/
  17. https://hiktejarat.com/product/dh-hac-hdw1200trqp-a-0280b-s5/
  18. https://hiktejarat.com/product/dvr-204u-f1/