نوشته شده توسط : جعفر

قابلیت PoE یا انتقال انرژی الکتریکی از طریق شبکه یکی از کاربردیترین قابلیتهای امروزی دوربینهای مداربسته است. در ادامه این مقاله قرار است 5 سوال کلیدی و مفید در این زمینه را شرح دهیم:

  1. آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspan و سویچ دوبرابر کرد؟
  2. آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر توان PoE سوئیچ را داشته باشند؟
  3. آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟
  4. از طریق PoE حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی ممکن است؟
  5. آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟

در ادامه مقاله آموزشی دوربین مداربسته سی سی تی وی آنلاین به این سوالات پاسخ می دهیم.

سوال: " آیا می شود میزان توان PoE (وات مصرفی) را با استفاده از یک midspn و سویچ دوبرابر کرد؟"

جواب قطعا نه است. زمانی که دستگاهی از PoE استفاده می کند، دستگاه با شناسایی منبع انرژی و بازشدن مسیر انتقال الکتریکی در پی درخواست از منبع PoE، سوئیچ یا midspan بطور مجزا امکان بهره گیری هم زمان را ندارند. زیرا سوئیچ و midspan هر دو از منبع انرژی یکسانی برق می گیرند و خودشان قابلیت تامین PoE مجزا ندارند. در این حالت تنها دستگاههای PoE می توانند از نزیکترین عامل منبع تغذیه PoE استفاده کنند.

سوال :" آیا هر پورت بتنهایی می تواند حداکثر وات PoE را داشته باشند؟"

جواب : این موضوع همه جا صادق نیست و تضمینی برای آن وجود ندارد. زمانی که در مشخصات یک پورت حداکثر توان الکتریکی قابل تامین برای 802.3af برابر 15.4 یا 802.3at برابر 60 وات در نظر گرفته شده است، امکان تولید این میزان خروجی بستگی به توان کلی PoE و تعداد دستگاههای موجود روی کل پورتها دارد. در این موارد بسته به میزان خروجی الکتریکی که دستگاهها می کشند، ممکن است با افت ولتاژ یا کاهش عملکرد دستگاهها روبرو شوید.

برای مثال در سوئیچ PoE رایج TPLink TL-SG1008P مشخصات دستگاه را می بینید:

PoE switch

حداکثر توان PoE این دستگاه 53 وات است. حداکثر توانی که بر روی هر یک از این 4 پورت قابل تامین است بطور تئوری معادل 13.25 وات خواهد بود (53W/4Ports = 13.25). اما این میزان در مشخصات سوئیچ برای هر پورت 15.4 وات در استاندارد 802.3af عنوان شده است. یعنی 15.4W*4=61.6W که اصلا درست نیست.

تفاوت بین حداکثر انرژی الکتریکی قابل تامین یک پورت در مشخصات و آنچه عنوان کردیم در کل برابر 8.6 وات خواهد بود. این یعنی اگر 4 دوربین مداربسته هر کدام به 15 وات انرژی نیاز داشته باشند با اتصال به سوئیچی که گفتیم با مشکل تامین انرژی روبرو می شوند. در این حالت هر چند لحظه یکبار تصویر دوربین مداربسته بصورت رندوم قطع می شوند یا دوربین مدام راه اندازی می شود و نتیجه مناسب نخواهد بود.

سوال : " آیا امکان دارد کابلی به پورتی متصل باشد و در انتهای دیگر به دوربین مدار بسته متصل نباشد و باعث برق گرفتگی شود و خطری ایجاد نماید؟"

پاسخ : خیر. بدلیل پروسه تامین انرژی بر اساس درخواست دستگاه اتصال شونده، تامین کننده PoE بدون اینکه به دستگاهی متصل شود انرژی الکتریکی را در انتهای کابل القاء نمی کند. یعنی کابلی که به سوئیچ PoE متصل است بدون وصل به دستگاههای دیگر برقی ندارد و امکان برق گرفتگی یا خطراتی از این دست را در اتصال به بدن یا سیمهای دیگر نخواهد داشت.

سوال : " حداکثر در طول کابل تا چه مسافتی امکان انتقال انرژی از طریق PoE وجود دارد؟"

جواب : بر اساس استاندارد IEE802.3 شبکه، حداکثر برد PoE تا 100 متر خواهد بود. بر اساس طراحی شبکه توان الکتریکی می تواند در مسافتهای بیشتری هم در طول شبکه انتقال یابد و تقویت شود. در عمل این مسافت خیلی بیشتر است و در مقاله تست تاثیر مسافت کابل شبکه روی تصویر دوربین مدار بسته مشاهده کردید که PoE تا 300 متر هم با حداکثر توان قابل استفاده است ولی انتقال داده ها در این مسافت ممکن نخواهد بود. البته شرکتهایی هم مثل یونی ویو این امکان را میسر کرده اند.

وقتی برای استاندارد PoE حداکثر مسافت را 100 متر عنوان کرده است، یعنی مسافتهای بیشتر نمی تواند استاندارد شبکه های معمول را تامین نماید (با اینکه PoE مشکلی ندارد) و ممکن است با مشکلات انتقال داده روبرو شوید.

سوال : " آیا امکان دارد دوربین مداربسته ای که به آداپتور وصل است با وصل همزمان کابل شبکه با قابلیت PoE آسیب ببیند؟"

جواب : همیشه نه اما باید مراقب باشید. در بسیاری از موارد دوربینهای مداربسته و یا دستگاههای PoE دیگر حتی در صورت اتصال به دستگاه تامین کننده انرژی PoE بازهم از آداپتور انرژی دریافت می کنند و از دستگاه PoE انرژی درخواست نمی کنند. اما در دستگاههای PoE قدیمیتر در مورد اتصال همزمان PoE و آداپتور دوربین مداربسته بطور همزمان هشدار داده می شد.

در حالت کلی در دوربینهای مدار بسته PoE جدید این مشکل وجود ندارد ولی باید حتما توجه داشته باشید که در دستورالعمل یا دفترچه راهنمای دستگاه هشداری در این باره نداده باشد. بنابراین احتیاط را رعایت کنید.

در انتها باید بدانیم که PoE می تواند با کاهش تعداد کابلها و تامین انرژی و مسیر داده ها در یک کابل همزمان کمک خوبی برای نصب دوربین مدار بسته به کاربر نماید. در دوربینهای مدار بسته قدیمی که PoE را نیز پشتیبانی نمی کنند، تجهیزاتی مثل کابل Midspan می تواند براحتی تبدیل انرژی را روی بستر PoE ممکن سازند و دوربین مدار بسته قدیمی هم قابل استفاده باشد.

  1. نکاتي براي انتخاب بهترين نوع دوربين مدار بسته
  2. عوامل موثر بر قيمت دوربين مداربسته آنالوگ
  3. ديد در شب مادون قرمز (IR) چيست؟
  4. دوربين مداربسته بي سيم

انواع دوربين مداربسته / دوربين مداربسته ضد آب چيست؟



:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

سری محصولات نظارت تصویری شرکت Hanwha با خانواده Wisenet شامل زیر گروههایی با عنوان P، Q، HD+، T و X در نمایشگاه اینترسک 2017 دبی به نمایش گذاشته شدند. از آنجاییکه بازار خاورمیانه برای محصولات نظارت تصویری و سیستمهای امنیتی نسبت به گذشته وسیعتر و جذابتر شده است، شرکتهای زیادی مثل Hanwha یا سامسونگ سابق، فعالانه تر وارد این نمایشگاه شده است.

شرکت هانوها بتازگی از تولید 5 چیپست جدید با عنوان سری Wisenet X اخباری منتشر کرده است که به عنوان هسته مرکزی تکنولوژی شرکت Hanwha محسوب می شود.

 به گفته مدیرعامل بخش کسب و کار شرکت Hanwha Techwin :

5 چیپست جدید سری Wisenet، با کارکردهایی بالاتر در لیست اولین محصولات ارائه شده بر مبنای راهکارهای تک چیپستی قرار می گیرند. در نتیجه خط تولید دوربینهای مداربسته جدید 5 مگاپیکسلی و 2 مگاپیکسلی استانداردهای صنعتی جدیدی را تعریف خواهند کرد که نه تنها تصاویر بسیار واضح اولویت اصلی است بلکه پردازش تصویری سریعتر و قابلیتهای بروز شده تری نیز همراه خواهند داشت.

سری دوربینهای مدار بسته جدید Wisenet X از WDR با میزان 150 دسی بل و تثبیت کننده تصویری بروزی برخوردارند که با استفاده از سنسورهای ژیروسکوپی و تصاویر بسیار واضح 7/24 قابلیتهای کار در نور کم را افزایش می دهند. با استفاده از دومین نسل تکنولوژیهای فشرده سازی منحصر به فرد Hanwha Techwin با نام WiseStream II، بهترین شرایط ممکن برای دوربینهای مدار بسته Hanwa Techwin برای سازگاری با پهنای باند موجود مهیا شده است. یکی از قابلیتهای مناسب دیگر این سری چیپستها برخورداری از قابلیت تحلیلگر ویدئویی داخلی است که نیاز به دستگاههای VMS را کاهش می دهد.

سری محصولات جدید Wisenet X به محصولات اخیر Wisenet P و Wisenet Q هانوها افزوه شده اند و قرار است با قیمتهای رقابتی بر اساس کارکرد مناسب نیازهای بازارهای عمودی (Vertical Market) را نیز پوشش دهد.

دوربین مدار بسته هانوها سری X

شرکت Hanwha Techwin تبلیغات بسیاری بر روی سری جدید Wisenet X انجام داده و در بخش بازاریابی و توسعه محصولات تاکید زیادی بر روی این محصولات داشته است.

بهره گیری از WDR 150dB برای تصاویر شفاف و واضح

با استفاده از WDR تصاویری با ترکیب دو فریم با میزان Exposure های مختلف بدست می آیند. در سری Wisenet X از WDR با میزان 150 دسی بل و 4 فریم متفاوت برای تولید تصاویری طبیعیتر استفاده می شود. تکنولوژی جدید با کاهش تاری تصویر (نقص فعلی WDR) سعی کرده تصاویر رنگی و شاداب و واضحی تولید نماید.

تثبیت تصویری دقیقتر با سنسورهای ژیروسکوپیک (تشخیص زاویه و تراز)

سنسور Gyro داخلی دوربینهای مدار بسته Wisenet X برای تثبیت تصویری بهتر مورد استفاده خواهد بود. تثبیت تصویر زمانی مورد استفاده است که یک دوربین مدار بسته توسط باد یا حرکت خودروها به لرزه می افتد و نیاز است تا تصاویر بدور از این لرزشها ضبط شوند.

نظارت با تصاویر رنگی، حتی در شرایط نور کم

در چیپستهای جدید با استفاده از تکنولوژی بکار رفته در لنزها، داشتن تصاویر رنگی در شرایط نور کم بدون استفاده از سیستم نور IR امکانپذیر خواهد بود. به گفته شرکت هانوها از این پس امکان تصویربرداری رنگی در این سری محصولات در تمام طول روز مهیا شده است.

کاهش انتقال داده ها با استفاده از کدک WiseStream II تا 99 درصد

سری دوربینهای Wisenet X قرار است از فشرده سازی H.265 و تکنولوژی WiseStream II برخوردار باشد. با این تکنولوژی فشرده سازی، انکدینگ تصاویر بصورت دینامیکی کنترل شده و کیفیت و فشرده سازی بر اساس تحرکات تصویر بالانس می شوند. با ترکیب تکنولوژی WiseStream میزان استفاده از پهنای باند تا بیش از 99 درصد نسبت به کدکهای معمول H.264 بهینه می شود.

قابلیتهای تحلیلگر ویدئویی بیشتر

تحلیلگر ویدئویی بکار رفته در سری محصولات Wisenet X شامل تحلیلگر صوتی برای تشخیص صدای شکسته شدن مثل شلیک گلوله، شکستن شیشه ها و تنظیم اعلام هشدار بر اساس صدا خواهد بود. این قابلیتها به مدیریت بهتر محیطها کمک بالایی خواهد کرد.

برخوراری از اسلاتهای دوبل SD در کنار درگاه USB

با برخورداری از پورتهای USB در سری جدید دوربینهای مدار بسته، امکان برقراری ارتباط دستگاهها به تجهیزات موبایل از طریق WiFi ممکن می شود. ضمن اینکه استفاده از دو اسلات SD امکان پشتیبانی از حداکثر 512 گیگابایت حافظه ذخیره سازی مهیا خواهد بود و در زمان از کار افتادن شبکه می تواند بسیار کار آمد باشد.

آنچه مطالعه کردید مقاله شرکت Hanwha در آستانه برگزاری نمایشگاه Intersec 2017 بود که در سی سی تی وی آنلاین تقدیم شما گردید. ما را با نظرات خودتان یاری کنید.

  1. سيستم مداربسته شبکه يا ديجيتال چيست؟
  2. نکاتي درباره دوربين مداربسته آنالوگ
  3. دوربين مدار بسته پيشرفته
  4. دوربين مدار بسته براي امنيت آپارتمان ها / نصب دوربين مدار بسته

تکنولوژي Defog مه زدايي در دوربين مدار بسته



:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

استفاده از منابع نوری

در هنگام استفاده از منابع نور در فضای آزاد با حجمی در حدود 4.5 لوکس در نزدیکی دوربینهای مداربسته شروع به مقایسه دوربینهای مداربسته کردیم. در صحنه زیر می بینید که دوربین مداربسته اویجیلون تصاویری ارائه می کند که کمی رنگ پریدگی دارد و جزئیات اجسام کاهش یافته و تقریبا تمام تصویر برگه سنجش بینایی غیرقابل تشخیص است. دوربین مدار بسته سونی VB770 تصاویر بهتری ارائه می داد و تقریبا اجسام و نوشته های تصویر بخوبی قابل تشخیص هستند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

در این میزان نور، کارایی وضعیت رنگی و وضعیت تک رنگ بشدت با یکدیگر در تمام دوربینهای مدار بسته مورد بررسی یکسان بودند. به همین دلیل در مقایسات بعدی تنها در حالت تک رنگ (Monochrome) به مقایسه پرداختیم.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

در میزان PPF حدودا برابر 65 با زاویه دیدی 60 درجه، دوربین مدار بسته اویجیلون Pro جزئیاتی یکسان با دوربینهای مدار بسته 1080P ارائه می داد و تنها دوربین مدار بسته سونی VB770 تا حدودی تمام جدول سنجش را پوشش داد.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

در آخر هم در PPF حدود 45 مشاهده و تشخصی فرد در تصویر تمام دوربینهای مدار بسته غیر قابل ممکن بود.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

بررسی دوربینهای مدار بسته در نور روز

در طول روز دوربین مدار بسته اویجیلون Pro تصاویر بسیار بهتری از دوربینهای مدار بسته 1080P ارائه داد و تقریبا 2 تا 3 خط از جدول تشخیص بینایی بخوبی در سطوح سنجش نزدیک قابل تشخیص بودند و جزئیات اجسام هم بدلیل بالابودن PPF بخوبی مشاهده می شدند.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

با پیشروی در بررسیها با تفاوتهای بسیار بیشتری روبرو شدیم. دوربینهای مدار بسته 1080P جزئیات بسیار خشن و ناقصی ارائه می دادند اما دوربین مداربسته سونی و اویجیلون جزئیات تقریبا یکسانی ارائه می دادند و تنها کمی نور تصویرها فرق داشت.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

در مقایسه آخر هم که در فاصله دورتری از دوربینهای مدار بسته بدست آمد دوربین مدار بسته اویجیلون جزئیات بهتری نسبت به دوربین مدار بسته سونی VB770 ارائه کرد و قابلیتهای بهتری را به نمایش گذاشت. دوربینهای مدار بسته 1080P تقریبا جزئیات بسیار کمی در این فاصله داشتند و روی جدول سنجش هم تقریبا چیزی قابل تشخیص نبود.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

مقایسه پهنای باند دوربینهای مدار بسته

نرخ انتقال بیتها در دوربین مدار بسته اویجیلون Pro 4K خیلی بیشتر از میزانی است که در دوربینهای مدار بسته 4K در نور کم (حدود 0.1 لوکس) شاهد آن هستیم و عددی بیش از 32 مگابیت در ثانیه می باشد. البته باید توجه داشت که این میزان شامل جریان تصویری اصلی است که بیشترین رزولوشن را داراست و جریانهای دیگر که با HDSM سر و کار دارند در این دسته قرار نداشتند. میزان انتقال بیتها بصورت کلی در زمان تاریکی که شامل جریان تصویری رزولوشن پایین است تقریبا 46 مگابیت بر ثانیه بود.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

وضعیت صحنه های ساکن یا Idle

فرم ور دوربین مدار بسته اویجیلون شامل قابلیت کاهش پهنای باندی با نام وضعیت صحنه های ساکن یا بیکار (Idle) بود که با تنظیم میزان فریمهای تصویر و فشرده سازی و ترکیب فریمهای I در زمان سکون صحنه وضعیت را بهبود می بخشید. در تنظیمات پیش فرض این قابلیت میزان فریمها در ثانیه 1، میزان ترکیب فریمهای I هر 4 ثانیه و میزان فشرده سازی یا Cap هم ثابت بوده که میزان مصرف پهنای باند چیزی در حدود 75 تا 80 درصد چه در روز و چه در شب در زمان سکون تصویر در صحنه کاهش می یابد.

بررسی تخصصی دوربین مدار بسته سونی، اویجیلون، هایک ویژن و اکسیز

نتایج خیلی بهتری هم با افزایش میزان فشرده سازی تصاویر و ترکیبات I فریمهای مختلف بدست می آید.

توجه کنید که برخلاف کدکهای هوشمند مثل Zipstream در اکسیز یا H.264+ هایک ویژن، وضعیت صحنه ساکن اویجیلون در زمان پویا شدن تصویر اصلا انتقال بیتها را کاهش نمی دهد و به تنظیم فشرده سازی پشت صحنه و اجسام متحرک مثل کدکهای هوشمند نمی پردازد. در بررسیهای انجام شده فهمیدیم که حتی در صحنه های شلوغ هم دیگر کدکهای هوشمند می توانند چیزی در حدود 50 درصد و حتی فراتر مصرف پهنای باند را کاهش دهند.

صرفه جویی پهنای باند در ارتباط HDSM سرور به دستگاههای گیرنده

HDSM اویجیلون بصورت دینامیکی ارتباط و پهنای باند سرور-کلاینت یا سرور ارائه تصویر و گیرنده ها را تنظیم می کند و براساس سایز تصویر نمایشی و زوم دیجیتال آنرا مدیریت می کند. درواقع بطور ساده جریانها به بلوکهایی تقسیم می شدند و تنها بلوکهای لحظه ای از سرور به دستگاهها ارسال می شد و کاهش مورد نیاز پهنای باند در زمان زوم دیجیتال رخ می داد. برای مثال وقتی دوربینهای مدار بسته 4K Pro در حالت شب در پنجره های مجزای 2 در 2 دیده می شوند، انتقال بیتها در ارتباط تقریبا 8 مگابیت بر ثانیه می شود. با زوم به گوشه های تصویر در میدان دید دوربین مدار بسته میزان انتقال بیتها (Bitrate) تا 3.5 مگابیت بر ثانیه کاهش می یابند.

جریان تصویری دوم RTSP

هیچ راهی برای مشاهده یا انتقال جریان تصویر دوربین مدار بسته H4 Pro بصورت full 4K از طریق ONVIF یا RTSP به پلتفرمهای دیگر وجود ندارد. اما جریان تصویر جایگزین با رزولوشن 1080P می تواند به دستگاههای دیگر از طریق RTSP منتقل شوند.

  1. تکنولوژي Dual Stream در دوربين مدار بسته
  2. معرفي تستر دوربين مدار بسته
  3. تعقيب هوشمند يا Smart Tracking در دوربين مداربسته
  4. دوربين مداربسته ضد ضربه چيست؟

سيستم مداربسته آنالوگ چيست؟

 



:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 آذر 1400 | نظرات ()