نوشته شده توسط : جعفر

طول محتوا در سئو سایت یکی از فاکتورهای تاثیر گذار برای بهبود سئو سایت شماست. اینکه متن شما کوتاه نباشد و د رعین حال بیش از اندازه هم پر حرفی نکرده باشید باعث می شود که تعامل مخاطبان با وبسایت شما بیشتر شود.به طور کلی تولید محتوا برای سئو یک سایت شاید مهمترین قسمت سئو برای بهبود رتبه یک سایت در گوگل و دیگر موتورهای جست و جو به حساب آید. اما شاید این سوال در حین تولید یک محتوای متنی برای شما هم بوجود آمده باشد که طول یک محتوای با کیفیت چند کلمه است؟ آیا یک محتوای کوتاه بهتر و مناسب تر است برای سئو یا یک محتوای بلند؟ ما در این مقاله سعی می کنیم بر اساس تجربیات گذشته و امروز سئو حرفه ای سایت به این سوال پاسخ دهیم.

اهمیت طول محتوا در سئو سایت

همانطور که در بالا اشاره کردم مهمترین و حساس ترین کاری که یک سئو کار برای بهبود رتبه سایت انجام می دهد تولید محتوای با کیفیت است. جمله معروفی بین متخصصین سئو در دنیا رواج دارد با این مضمون: تولید محتوا پادشاه است! اهمیت تولید محتوا در سالهای گذشته به این دلیل افزایش یافته است که الگوریتم های گوگل به شدت در حال پیشرفت و هوشمند شدن هستند و در نتیجه تکنیک های تکرار یک کلمه کلیدی و دیگر تکنیک های کلاه سیاه در سئو به مانند گذشته نمی تواند برای شما راهگشا باشد. اما طول محتوا در سئو سایت چگونه تعیین می شود؟  آیا طول محتوا در نگاه گوگل مهم است؟ قطعا بله. یک مطلب بلند ۲۰۰۰ لغتی که در آن ارجاعات مختلفی به وبسایت های معتبر دیگر داده می شود و همزمان در نگاه دیگران نیز مطلب منحصر به فردی به حساب می آید قطعا بهتر و کامل تر از یک مطلب کوتاه ۵۰۰ لغتی هست که تنها به شکلی سطحی و گذرا به موضوعی خاص اشاره کرده است.

امروز الگوریتم های گوگل به شکلی کاملا دقیق بازخوردها و رفتارهای کاربران اینترنت در تعامل با وبسایت ها را مورد ارزیابی قرار می دهند و در نتیجه وقتی کاربران مدت زمان بیشتری را در یک صفحه میگذرانند گوگل نیز این موضوع را یک امتیاز مثبت در نظر گرفته و رتبه آن صفحه را بهبود می بخشد تا بیشتر دیده شود. این کاملا بدیهی است که خود به خود مطالب طولانی تر شانس بیشتری دارند که مخاطب و کاربران اینترنت را با خود درگیر کنند. موضوع مهم دیگر این است که الگوریتم های گوگل بر اساس متن آنالیزهای خود را انجام می دهند و در نتیجه محتواهای طولانی خود به خود و به صورت مکانیکی در نگاه این الگوریتم ها رتبه های بهتری می تواند کسب کند. بنابراین طول محتوا در سئو سایت می تواند یک گام شما را به موفقیت نزدیک کند یا شما را به کل از قافله رقابت عقب بیندازد.

طول محتوا در سئو

طول متن مهمتر است یا کیفیت محتوا؟

اگر مدت کوتاهی است که به موضوع سئو سایت علاقه مند شده اید حتما با عبارت بانس ریت و یا نرخ پرش آشنا شده اید. نرخ پرش یک صفحه به این موضوع بستگی دارد که محتوا، ظاهر و نوع تعامل وبسایت شما با کاربران اینترنت چگونه باشد. اگر گوگل ۱۰۰ بار وبسایت شما را در معرض نمایش عمومی قرار بدهد و در نتیجه این نمایش ۵۰ کاربر وارد وبسایت شما شوند اما به محض ورود به وبسایت شما منصرف شده و از آن خارج شوند یک اتفاق فاجعه بار برای وبسایت شما به حساب می آید و البته نتیجه منطقی که گوگل می گیرد این است که در انتخاب وبسایت شما برای نمایش به کاربران اشتباه کرده و رفته رفته رتبه وبسایت شما نزول می کند.

خب حالا بایید با تمرکز بر مفهوم نرخ پرش این موضوع را بررسی کنیم که محتوای مناسب باید چه ویژگی هایی داشته باشد که ما را دچار نرخ پرش بالا نکند. برای کاهش نرخ پرش موضوعات مهم فنی ، گرافیکی و ترفند های مختلف دیجیتال مارکتینگ هم موثر است اما خود محتوای متنی شما نیز تاثیر بسزایی برای جذب مخاطب و کاهش نرخ پرش صفحه وبسایت شما دارد.

قبل از هر چیز یک طراحی کاربر پسند و زیبا برای وبسایت خود در نظر بگیرید، سرعت بارگذاری سایتتان را افزایش دهید و از جذابیت های بصری عکس و فیلم برای جلب نظر مخاطب نیز در وبسایتتان بهره بگیرید. استفاده از تکنیک های تعاملی مانند کامنت گذاری و لایک و .. نیز می تواند مخاطب را با صفحه وبسایت شما درگیر کند. بعد از آنکه این اقدامات را انجام دادید متنی که برای مخاطب آماده کردید را کاملا سئو شده، غنی و کاربردی مورد نگارش مجدد قرار دهید.

به مخاطب خود احترام بگذارید و این را در نظر بگیرید که قرار نیست به شعور کسانی که به وبسایت شما مراجعه کرده اند توهین کنید و با یک مطلب نا مناسب وقت آنها را تلف کنید. در یک کلام یک متن کاربردی، مفید و با اثر بخشی بالا تولید کنید و از این طریق مطمئن شوید که مخاطب مدت زمان زیادی را در وبسایت شما خواهد گذراند تا مطلب شما را مطالعه کند. طول محتوا در سئو سایت شما از منظر دیگر می تواند زیبایی بصری را به وبسایت شما اضافه کند. یک متن با حجم منطقی و متعادل می تواند در قاب مانیتور نیز به شکل بهتری درک شود.

تاثیر محتوای طولانی بر کسب بک لینک های با کیفیت

سایت های مرجع سئو مانند MOZ مقالات و محتواهای مختلف وبسایت ها در حوزه های مختلف را مورد بررسی قرار داده اند و در خصوص طول محتوای تولید شده به نتایج جالبی رسیده اند. بر اساس آمار این وبسایت ها بهترین رتبه ها به مطالبی با طول ۱۸۰۰ تا ۲۵۰۰ لغت اختصاص دارد. نکته اول در خصوص این اعداد این است که مطالبی که بیش از اندازه بلند هم باشند نیز از نظر سئو خیلی مناسب نیستند. پس سعی کنید بیش از اندازه برای مخاطبان خود روده درازی نکنید!!!

نکته دوم این است که این اعداد به صورت میانگین بیان شده است و در نتیجه ممکن است در بسیاری از لغات و عباراتی که میزان رقابت در آنها کم هست شما با یک متن ۱۰۰۰ لغتی نیز رتبه یک گوگل را به خود اختصاص دهید.

سومین موضوع تاثیر طول محتوا بر بک لینک گرفتن از دیگر سایت هاست. وقتی شما یک مطلب جامع و کاربردی در یک زمینه خاص تولید می کنید در شبکه های اجتماعی و دیگر مطالبی که در اینترنت منتشر می شود به عنوان یک مطلب مفید در نظر گرفته می شود که ارجاعات و بک لینک های آن مقالات را به سمت خود جذب می کند. بنابراین با تولید یک محتوای بلند در حد ۲۰۰۰ لغت شانس شما برای دریافت بک لینک های بیشتر از دیگر وبسایت ها نیز افزایش پیدا می کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 331
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

سرور چیست ؟ در پاسخ به سوال سرور چیست می توان چنین گفت که سرور، کامپیوتری همیشه روشن و قدرتمند است که کاربران در زمان‌های متفاوت، از طریق اتصال به آن به دیتاهای وبسایت های مختلف دسترسی پیدا می کنند. در همین راستا وقتی دسترسی به یک سرور در محدوده شبکه داخلی باشد، سرور شبکه نام گذاری می شود؛ به این معنا که تمامی کامپیوتر‌های موجود در این شبکه، از سرور فرمان می‌گیرند و نیازهای تحت شبکه خود را به کمک آن تامین می‌کنند. حال اگر این شبکه گسترده تر شود و بتواند به وسعت اینترنت خدمات رسانی کند با مجموعه ای از کامپیوترهای قدرتمندی روبرو هستیم که شما می توانید هر اطلاعاتی که در هر زمان از شبانه روز خواستید بر روی پهنای باند اینترنت از طریق این کامپیوتر ها جست و جو کنید. 

حال بیایید کمی با جزییات بیشتر مفهوم سرور را با هم بررسی کنیم. در ادامه مقاله سرور چیست به بررسی منابع سخت افزاری سرورها، انواع سرور، ویژگی های سرورها و سیستم عامل های آن می پردازیم.

منابع سخت افزاری سرور چیست؟

قاعدتا کامپیوترهایی که قرار است به صورت مداوم روشن باشند و به صورت تمام وقت به تعداد بسیار زیادی از کاربران اینترنت خدمات رسانی کنند باید ویژگی های منحصر به فردی از نظر قطعات و سخت افزار داشته باشند. قدرت پردازش بالا، پردازنده های قدرتمند با چندین هسته فیزیکی و مجازی، رم بالا و هارد دیسک هایی با فضای ذخیره سازی چندین ترابایت از جمله خصوصیات سخت افزاری سرورها به حساب می آید. علاوه بر موضوعات گفته شده فضای نگهداری سرورها نیز بسیار خاص و حساس است. سرورها باید در فضایی نگهداری شوند که به دلایل محیطی مانند افزایش دمای محیط دچار اختلال نشوند. بسیار دیده شده است که شرکت هایی در سراسر دنیا به دلیل عدم توجه به محیط بکارگیری سرورها دچار اختلال های متعدد در خدمات رسانی به کاربران می شوند.

سیستم عامل سرور چیست؟

همانطور که همه ما می دانیم بر روی کامپیوتر های خانگی و شخصی نیز می توان سیستم عامل های متعددی مانند ویندوز یا لینوکس و … نصب کرد. هرکدام از این سیستم عامل ها قابلیت های خاصی در اختیار کاربر قرار می دهد که در نتیجه آن تجربه مثبت و بهینه ای از استفاده از  کامپیوتر در ذهن کاربران ایجاد می کند. سرورها نیز ماهیتی مشابه دارند و همانطور که گفتیم  سرورها نیز کامپیتور های قدرتمندی هستند که در نتیجه سیستم عامل های مشخصی می توان بر روی سخت افزار های آن نصب کرد.

دسته بندی سیستم عامل های سرور

    • لینوکس: تمامی توزیعات لینوکس مانند CentOS، Debian و…
    • ویندوز: تمامی نسخه‌های مختلف ویندوز مانند Windows Server 2012، windows Server2016  یا نسخه‌های قدیمی ۲۰۰۸
    • مجازی‌ساز: نرم‌افزار مجازی‌سازVmware ESX و Hyper-v ، KVM و…

ویژگی های سرور چیست ؟

  • انحصاری‌بودن منابع سخت‌افزاری
  • قابلیت افزایش و ارتقا سخت‌افزار سرور
  • اتصال دائمی به اینترنت
  • سرعت عملکرد بسیار بالا
  • قدرت پردازش و قدرت محاسباتی سریع
  • امنیت بالا
  • امکان پیاده‌سازی Raid نرم‌افزاری و سخت‌افزاری، بر روی سرورمنابع سخت افزاری سرور چیست؟

انواع سرور

 سرورها جهت ارائه خدمات به کاربران به چند دسته سرور اشتراکی، سرور مجازی و سرور اختصاصی، تقسیم‌می‌شوند که نحوه تخصیص منابع آن‌ها، متفاوت است.

سرور اشتراکی

همانطوریکه از نام یک سرور اشتراکی می‌توان فهمید، منابع آن اعم از پردازنده، پهنای باند، فضای ذخیره‌سازی و… طبق تعاریف مدیر سرور بین کاربران با اشتراک فضای سرور ایجاد می‌شودبر روی سرور اشتراکی با توجه به نوع کاربردی که دارد تعدادی وب سایت، دیتابیس یا میل دامین تعریف شده‌اند که در لحظه، پاسخگوی درخواست‌های متعددی از کاربران خواهند بود.

سرور اختصاصی

شرکت‌های بزرگ و وب سایت‌های پربازدیدی مانند فروشگاه‌های آنلاین، نیاز به منابعی بیش از یک ماشین مجازی خواهند داشت. کاربران این دسته سرویس‌ها، در پردازنده RAM، فضای دخیره‌سازی اطلاعات، جایگاه قرارگیری در رک و پهنای باند بر روی یک سرور، کاملا اختصاصی میزبانی می‌شوند.

در ایران، سرورهای اختصاصی به دو دسته‌ی عمده سرور اختصاصی ایران و سرور اختصاصی خارج کشور تقسیم می‌شوند. تفاوت این دو مورد عموما محدود به موقعیت جغرافیایی آنها می‌شود که در چه محل و دیتاسنتری، میزبانی می‌شوند و در مورد سرور مجازی به، سرور مجازی ایران و همین طور سرور مجازی خارج (سرور مجازی کانادا) تقسیم شده.

سرور اختصاصی مجازی

مقایس بزرگ‌تر با منابع اختصاصی‌تر از یک سرویس اشتراکی است که از طریق “مجازی‌سازها” تقسیم منابع یک سرور اختصاصی میزبان به چند ماشین مجازی، صورت می‌پذیرد. با توجه به اختصاصی بودن منابع ماشین‌های مجازی، تعداد وب‌سایت‌هایی که بر روی سرور میزبان ایجاد می‌شوند از وب سایت‌های سرور اشتراکی کمتر خواهند بود.

انواع سرور و کاربرد آنها

با توجه به کاربرد سرورها انواع سرور با کارایی متفاوتی وجود دارد که برخی از آن‌ها به شرح زیر نا‌م‌گذاری شده‌اند:

انواع سرورچیست و کاربرد آنها از نظر تخصیص منابع

web سرور

این نوع سرور در راه‌اندازی وب‌سایت‌ها و Hostin کاربرد دارد.

Mailسرور 

کاربرد میل سرور برای ارسال و دریافت ایمیل است. با نصب نرم‌افزارهای ایمیل  مانندSmartermail ، Postfix و… بر روی سرور می‌توان جهت خدمات ایمیل از آن استفاده کرد.

data servet

این نوع پیکربندی اغلب در سازمان‌ها، شرکت‌ها جهت بانک اطلاعاتی مورد استفاده‌ی یک نرم‌افزار یا سرویس، قرار می‌گیرد.

اپلیکیشن سرور

بر روی این سرور، نرم افزار مورد استفاده کاربران سرور نصب می‌گردد و ایشان از طریق کامپیوترهای خود می‌توانند به آن، دسترسی داشته باشند.

file سرور

این نوع سرور، یکی از اساسی‌ترین و ساده‌ترین انواع سرورها، جهت اشتراک فایل است.

DNS سرور

سروری که بر روی آن سرویس و تنظیمات DNS وب سایت‌ها انجام شده است و وظایف مربوط به Resolve شدن آدرس سرور IP های مربوط به وب سرور، ایمیل سرور و… را در شبکه اینترنت بر عهده دارد.

Game سرور

یک نوع از Application Serverکه کاربرد آن تنها برای بازی خواهد بود. بازی بر روی سرور نصب می‌شود و کاربران متصل به شبکه می‌توانند با برقراری ارتباط با Game سرور از بازی استفاده کنند.

Media سرور

این سرور جهت اشتراک‌گذاری سرویس‌های چند رسانه‌ای یا همان Media کاربرد دارد.

 



:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

بوت استرپ Bootstrap مجموعه ای از ابزارهای رایگان برای ایجاد صفحات وب و نرم افزارهای تحت وب است که شامل دستورات HTML، CSS و توابع جاوا اسکریپت جهت تولید و نمایش فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها و سایر المان های مورد نیاز طراحی وب می باشد.

به عبارتی دقیق تر Bootstrap  چارچوب نرم افزاری یا فریم وورکی ( Framework) است که شامل توابع و کتابخانه های از پیش آماده شده به زبان HTML و CSS و JavaScript می باشد. این چارچوب نرم افزاری به ما این امکان را می دهد تا در صفحات وب خود، با استفاده از کتابخانه های از پیش آماده، المان هایی نظیر: فرم ها، دکمه ها، تب ها و … را ایجاد کرده و رابط کاربری وب سایت خود را توسعه دهیم. با توجه به امکانات ارائه شده توسط بوت استرپ Bootstrap و همین طور سادگی استفاده از آن، روز به روز به تعداد وب سایت هایی که از آن استفاده می کنند، افزوده می شود.

امکانات Bootstrap

چارچوب Bootstrap  با تمامی مرورگرهای استاندارد همخوانی دارد و حتی در نسخه های قدیمی تر مانند اینترنت اکسپلورر ۸ نیز ظاهر زیبای خود را حفظ میکند.

یکی دیگر از قابلیت های منحصر به فرد Bootstrap امکان طراحی وب سایت واکنشگرا و ریسپانسیو است. این ویژگی که امکان طراحی به صورت ریسپانسیو را بسیار ساده کرده از نسخه ی ۲٫۰ به بعد وارد Bootstrap شد طراحی ریسپانسیو و واکنشگرا به این معنا است که وب سایت در تمامی سایز ها در تمامی دستگاه ها مانند موبایل ، تبلت ، لپ تاپ و … با حالت استاندارد نمایش داده شود.

نکته دیگر در خصوص Bootstrap متن باز بودن آن است و در سایت Github برای دانلود رایگان قرارگرفته است. همچنین امکان همکاری در این پروژه و شخصی سازی امکانات و ظاهر آن فراهم شده است و تاکنون مستندات مربوط به آن به چندین زبان دنیا ترجمه شده است. به طور کلی چارچوب بوت استرپ هم در طراحی سایت شرکتی و هم در طراحی سایت فروشگاهی بسیار پرکاربرد است.

مزیت های Bootstrap

– بهبود نمایش صفحات وب

– سرعت بالای کار با آن و کاهش زمان اجرای یک پروژه

– همخوانی با تمامی مرورگرهای استاندارد

– امکان ایجاد صفحه بندی، امکان ساخت انواع، قابلیت های زیبا سازی

– امکان طراحی صفحات وب بصورت واکنش گرا

مشکلات Bootstrap

پروژه Bootstrap با هدفی مشخص و ایده ای ستودنی راه اندازی شده است و در این مسیر سومین نسخه خود را تجربه میکند. طراحان زیادی از استانداردهای آن بهره میبرند و افراد زیادی استفاده از Bootstrap در طراحی سایت شرکتی یا طراحی فروشگاه اینترنتی را یک مزیت مهم میدانند ولی مشکل اصلی زمانی ایجاد میشود که شما وابستگی زیادی به طراحی اولیه آن داشته باشید.

امروز شاهد سایت های زیادی هستیم که همگی ظاهر نسبتا یکسانی داشته و به راحتی میتوان ردپای Bootstrap را در آن دید. بعنوان مثال رنگ مشکی هدر سایت، حاشیه های ۱ پیکسلی خاکستری و دکمه های آبی و قرمز با ظاهری مشخص نشان دهنده بکارگیری Bootstrap در یک سایت هستند، در حالیکه با کمی تغییر میتوان ظاهری جدید و متفاوت به هریک از این بخش ها داده و رنگ بندی های دلخواه خود را در آنها ایجاد نمود.

اگر روند استفاده از Bootstrap به همین شکل ادامه پیدا کند ممکن است در آینده تشخیص سایت های اینترنی از یکدیگر کمی دشوار شده و همگی دارای ظاهری یکسان و تکراری گردند. این مسئله به معنی مخالفت ما با این سیستم و امکانات آن نیست بلکه منظور آن است که بیایید تا این امکانات را در راستای بهبود فضای اینترنت بکار گرفته و خلاقیت خود را فراموش نکنیم.

 



:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

در این مطلب آموزشی بنا است راه اندازی ونصب سرویس google analytics یا همان گوگل آنالیتیکس را که در میان ایرانیان به اسم های گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیز هم نیز شناخته میشود، تعلیم دهیم.در این مطلب آموزشی بنا است راه اندازی ونصب سرویس google analytics یا همان گوگل آنالیتیکس را که در میان ایرانیان به اسم های گوگل آنالیتیک و گوگل آنالیز هم نیز شناخته میشود، تعلیم دهیم.

 

توجه داشته باشید که این آموزش مربوط میشود به آخرین و جدیدترین شیوه ی نصب google analytics یعنی همان استفاده کردن از گوگل تگ منیجر که خود گوگل پیشنهاد میکند و شمارا یاری می کند تا در آینده بتوانید سرویس آنالیز گوگل را به آسانی مدیریت کنید.

طریقۀ ایجاد حساب گوگل آنالیتیکس

ابتدا شما به یک حساب گوگل نیاز دارید. اگر که شما از قبل یک حساب (برای سایر سرویس های این شرکت از قبیل (Gmail دارید می توانید از آن برای راه اندازی حساب گوگل آنالیز خود استفاده کنید، یا آنکه باید یک حساب جدید ایجاد کنید. توجه داشته باشید که این حساب گوگل قرار است بر اطلاعات صفحه آنالیز، کنترل کامل داشته باشد و بنابراین بهتر است که به آن مطمئن باشید و شخص دیگری به آن دسترسی نداشته باشد.

بهتر است که بدانید گوگل این اجازه را به شما می دهد تا همه وبسایت ها و همچنین نرم افزار های موبایل خود (تا حداکثر ۵۰ تا) را با استفاده از یک حساب آنالیتیکس تحلیل و بررسی نمایید و احتیاجی به ساختن چند حساب کاربری نیست. حتی میتوان چند حساب گوگل را به تنها یک حساب آنالیتیکس وصل کرد تا بر فرض مثال همکارانتان نیز به اطلاعاتتان دستیابی داشته باشند.

 

هم اکنون به صفحه گوگل آنالیتیکس بروید و گزینه ورود(Sign in) به گوگل آنالیتیکس را انتخاب کنید. در صورتی که از قبل حساب گوگل خود را ساخته باشید، در این صفحه سه مرحلۀ راه اندازی گوگل آنالیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

گزینه ی Sign Up را انتخاب کنید و مشخصات و اطلاعات وبسایت خود را وارد کنیدبعداز این کار باید نام حساب آنالیز خودتان را برگزینیدحال نام و دامنه ی وبسایتتان را وارد کنید و بعد زمینه ی فعالیتتان را معین کنید و در آخر کشور و محدوده ی زمانی دلخواه و مورد نظرتان (که معمولا ایران و +۳:۳۰ Tehran است) را انتخاب کنید.

در پایین صفحه هم مشخص می کنید که اطلاعات تحلیلی شما تا چه حد در دسترس گوگل باشد. پیشنهاد ما این است که تمام بخش های این قسمت و به خصوص Benchmarking را تیک بزنید. گزینۀ Benchmarking به شما اجازه می دهد که بعدها اطلاعات وب سایت خود را با سایر وب سایت های مرتبط مقایسه کنید.

بعد اینکه حساب کاربریتان را ساختید، آی دی مخصوصی برای وبسایتتان ایجاد میگردد و در اختیارتان گذاشته میشودهمچنین قادرید آی دی را به شکل دستی هم دریافت نماییدکافیست از قسمت منوی بالا وارد بخش ادمین بشوید، در بخش Account حساب موردنظرتان را انتخاب نمایید، و بعد در بخش Property اسم وبسایت خودتان را انتخاب و در آخر گزینه ی Tracking Info را کلیک و انتخاب نماییدتوجه کنید که آی دی (که فرمت UA-000000-01 دارددر موقع ایجاد کردن تگ ها نیاز استبه همین دلیل بایستی که آنرا یادداشت و نگهداری کنید.

طریقۀ ایجاد حساب گوگل تگ منیجر و کانتینر

گوگل با عرضۀ سرویس تگ منیجر قدمی بزرگ در راستای ساده کردن کار نصب ابزارهای تحلیلی از جمله گوگل آنالیتیکس برای صاحبان وب سایت ها و برنامه های گوشی برداشته است. به کمک این سرویس دیگر لازم به کدهای مختلف و پیچیده نیست و شما می توانید با قرار دادن چند خط کد ساده در وب سایت و یا برنامۀ گوشی مورد نظرتان از تمام امکانات تحلیلی موردنیازتان بهره مند شوید. در ادامه چگونگی استفاده از این سرویس را توضیح خواهیم داد.

ابتدا به دامنۀ Tagmanager.google.com مراجعه کنید و یک حساب کاربری برای خود ایجاد بکنید.

و بعداز درست کردن حساب، باید برای وبسایت خودتان یک Container تازه در تگ منیجر درست کنیداین کانتینر در اصل یک کد ساده و آسان است که قادر است تگ گوگل آنالیز و همچنین هر تگی که قصد دارید استفاده کنید، در درون خودش قرار دهدساخت یک کانتینر اصلا کار سخت و پیچیده ای نیستفقط کاری که باید انجام دهید آن است که اسم و محدوده زمانی موردنظرتان را برای کانتینر مشخص کنید.

وارد کردن دامنۀ سایت در این قسمت ضروری نیست. با اینحال پیشنهاد ما این است که دامنه خود را وارد کنید، زیرا گوگل تگ منیجر بدین وسیله می تواند در طول فرآیند تنظیم تگ کمک بیشتری به شما بکند. همچنین توجه داشته باشید که در تعداد کانتینرهای ایجاد شده محدودیتی وجود ندارد و در صورت لزوم شما می توانید کانتینرهای جدیدی برای سایر وب سایت ها و برنامههای گوشی خود ایجاد کنید. در نهایت شما وارد فضای ویرایش کانتینر خود خواهید شد که تصویر آن در زیر آمده است:

جای گذاری کد جاوا اسکریپت کانتینر روی وبسایت

پس از آنکه کانتینر را بوجود آوردید، یک کد جاوا اسکریپت را در اختیار داریدیا آنکه میتوانید با کلیک روی( ID ) کانتینر خودتان )که به شکل GTM-XXXX است) صفحۀ نصب یا بارگذاری تگ منیجر را اجرا کرده و کد خودتان را دریافت نمائیدشما بایستی این کد را کپی کرده و در همه صفحات وبسایت خود این کد را دقیقا بعد از تگ نخستین <body> قرار بدهید و در صورتی که از پیش تگ های قدیمی گوگل آنالیز را روی وبسایت خودتان نصب کرده اید، لازم است همه آنان را پاک نمائید.

حالا اگر که می خواهید از قرارگیری درست تگ ها بر روی وب سایت خود مطمئن شوید، می توانید از افزونۀ کمک رسانی در تگ گذاری برای مرورگر کروم استفاده کنید. کافی است با این مرورگر وارد لینک زیر شده و گزینۀ Add to Chrome را انتخاب کنید: (دانلود افزونه Tag Assistant)

تشکیل تگ گوگل آنالیز درون تگ منیجر

خب، حالا که کانتینر خودتان را در اختیار دارید همچنین کد آن را به سایت اضافه کرده اید، موقع آن است که تگ گوگل آنالیتیکس خود را در این کانتینر قرار دهیددر صفحه گوگل تگ منیجر، بر روی گزینۀ “Create Tag” کلیک کنید و تگ Google Analytics را به عنوان محصول یاProduct انتخاب کرده و نوع تگ Tag Typeخود را بر روی Universal Analytics تنظیم نمایید. بهتر است نام تگ خودتان را هم با کلیک روی گزینه “ویرایش” که کنار عنوان است، معین کنیدپیشنهاد میشود که اسم این تگ را _ GA Pageview _ بگذارید.

حالا باید نوع ردیابی Track Typeخود را مشخص کنید. در حال حاضر گزینۀ Page View را برای این قسمت انتخاب کنید. بدین ترتیب هر بار که کاربر از صفحات وب سایت شما بازدید می کند، تگ گوگل فعال خواهد شد و اطلاعات را دریافت می کند. در نهایت هم باید مشخص کنید که شرایط فعال شدن تگ شما Firing Triggersچیست. فعلاً این گزینه را بر روی All Pages قرار دهید تا هیچ محدودیتی وجود نداشته باشد و تگ گوگل با باز شدن هر صفحه ای فعال شود. همچنین در صورتی که قصد استفاده از سرویس های تبلیغات گوگل را دارید، پیشنهاد می کنیم گزینۀ Display Advertising Features را فعال کنید

احتمالاً متوجه شدید که یک سری گزینه ها برای تنظیمات پیشرفته و بیشتر در این فرم موجود استاین قسمت ها برای افرادی است که می خواهند استفاده تخصصی از این سرویس آنالیز را داشته باشندبعد از وارد کردن تمام اطلاعات، گزینه _Create Tag_ را گزینش کنیدتوجه کنید که با انتخاب آن، تگ گوگل آنالیز فوراً در سایت اعمال نمیشود و اول لازم می باشد که آن را منتشر نمائیدحالا، همین تگ ساده ای که در این بخش ایجاد کرده ایم، به شما کمک می کند تا اطلاعات تحلیلی بسیار گوناگون و متنوعی را از گوگل دریافت نمائیداطلاعاتی همانند میزان کاربرانی که از وبسایت شما بازدید میکنند، صفحاتی که آنان بیشتر باز میکنند، وقت و زمانی که در وبسایت میگذرانند، روش هایی که کاربران سایت شما را پیدا می کنند، درصد افرادی که آنی و سریع سایت را ترک میکنند _Bounce Rate_ و …

انتشار تگ گوگل آنالیتیکس و آنالیز سایت

اکنون همه چیز آماده است. تنها کاری که باید بکنید این است که تگی که ساختید را منتشر کنید. البته بعد از انتشار تگ، مدتی (نزدیک به یک روز) طول می کشد تا گوگل بتواند اطلاعات کافی را از سایت شما جمع آوری کند و آنها را در گوگل آنالیز نمایش دهد. اما شما همچنان به اطلاعات لحظه ایReal-Timeدسترسی خواهید داشت و می توانید ببینید که در لحظه چند نفر در وب سایت شما حضور دارند، از چه صفحاتی بازدید می کنند و البته، از چه طریقی شما را پیدا کرده اند.

امکانات پیشرفته گوگل تگ منیجر

همانگونه که احتمالا متوجه شدید _ گوگل تگ منیجر _ امکانات زیادی را در زمینه تولید تگ در اختیار شما می گذاردبه طور مثال میتوانید یک تگ را به شکلی تنظیم نمائید که با فشردن یک دکمه، ورود به یک صفحه معین یا … فعال گردداگر که شما یک فروشگاه آنلاین دارید،قیمت محصول خرید شده را به گوگل آنالیز انتقال دهیدبا اینکار میتوانید یک آمار در زمینه درآمد خودتان داشته باشیدالبته تحلیل و بررسی همه این امکانات زمان بر است که در نتیجه از حوصله این مطلب خارج استاما ممکن است شما علاقه مند بوده که میتوانید از منابع گوناگون انگلیسی در این زمینه بهره ببرید.

گوگل آنالیز برای برنامه های گوشی

همانطور که در ابتدای پست نیز اشاره کردیم، گوگل امکانات تحلیلی خود را فقط به وب سایت ها ارائه نمی دهد و صاحبان برنامه های گوشی بر روی اندروید و iOS نیز می توانند از آنها استفاده کنند. البته نحوۀ راه اندازی سرویس گوگل آنالیتیکز برای این برنامه ها کمی با وب سایت ها متفاوت است و در صورت درخواست شما عزیزان می توانیم در آینده بدان بپردازیم.

افزونه _Page Analytics_ برای مرورگر کروم

اکنون که با موفقیت گوگل آنالیز را روی سایت خودتان نصب کردیددیگر خواهید توانست اطلاعات تحلیلی گوناگونی را از راه این سرویس بدست آورید و با عنایت به این اطلاعات سایت را به بهترین شکل برای کاربران بهینه سازی نمائید.

اما خوب است بدانید که :

گوگل در کنار آنالیز ، یک افزونه کروم بی مانند در عرصه تحلیل نیز به رایگان در انتخاب،اختیار و گزینش صاحبان وبسایت ها قرار داده و پیشنهاد ما این است که آن را از دست ندهید.

این افزونه _Page Analytics_ نام دارد.

که با بهره از آن، شما با وارد شدن به وب سایت خودتان اطلاعات تحلیلی مختلفی را دریافت میکنید.

 

فی المثل اینکه چند درصد از کاربران یک دکمه را فشردند.

_دانلود افزونه Page Analytics _

سخن آخر

حالا شما با نحوه نصب گوگل آنالیز آشنا شده اید و توانایی اینکه خودتان این سرویس را روی وبسایت خود نصب کنید را داریداما هنوز درباره کاربردها و نحوه بهره از این سرویس حرفی به میان نیامدهدر مطلب بعدی به این که چگونه به بهترین نحو از اطلاعات گوگل آنالیتیکس استفاده کنیم خواهیم پرداخت.

 



:: بازدید از این مطلب : 367
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

Schema مبنایی است برای یادگیری، قضاوت و تفسیر ما از جهانی که در آن زندگی می کنیم. در این مقاله می خواهیم به شما کمک کنیم تا مفهوم schema را درک کرده و از نقش آن در قضاوت و تصمیم گیری ها آشنا شوید.

 

مجموعۀ یکپارچه و سازمان سافته ای از اطلاعات و تجربیات schema های ما را شکل می دهند. schema ها مانند یک مدل و الگویی هستند که معیار و ابزار برای فهم محیط پیرامون و اطلاعاتی است که دریافت می کنیم.

schema یک چارچوب یا مفهوم شناختی است که به ما کمک می کند اطلاعات را سازمان دهی و تفسیر کنیم.

 

Schema چیست؟

Schema مجموعه ای از اطلاعات کوچک است که بیانی مشخص و از پیش تعیین شده در سایت قرار میگیرند. این روش از نشانه گذاری کار، تجزیه و تحلیل اطلاعات سایت را برای موتورهای جستجو خیلی ساده تر و موثر تر کرده و موتور های جستجو قادر خواهند بود نتایجی را که مرتبط با سوال جستجو شده کاربر باشد به نمایش بگذارند.

 

تاریخچه schema

schema بعنوان یک مفهوم پایه در ابتدا توسط یک روانشناس بریتانیایی به نام فردریک بارتلت (Frederic Bartlett) و بعنوان بخشی از نظریه یادگیری وی به کار گرفته شدند. نظریه بارتلت می گفت که شناخت ما از جهان با شبکه ای از ساختارهای روانیِ انتزاعی شکل می گیرد.

فرایندهایی که schema به طریق آنها تعدیل و یا تغییر می کنند، ادغام (جذب) و تطبیق نام دارند. در ادغام، اطلاعات جدید در schema های از پیش موجود تلفیق می شود. در فرایند تطبیق، وقتی یک شخص اطلاعات جدیدی می آموز و تجارب جدیدی کسب می کند، ممکن است schema های موجود تغییر داده شوند یا schema های جدیدی شکل بگیرند.

یک مثال از فرایند ادغام و تطبیق

زمانی که شما برای اولین بار به یک کشوری با فرهنگ متفاوت سفر می کنید، در ابتدا سعی می کنید آن فرهنگ را بر اساس دیدگاه، آموخته ها و تفکرات موجود خود قضاوت کنید (ادغام یا جذب) ولی در ادامه با توجه یادگیری ها و دریافت اطلاعات بیشتر schema شما تغییر پیدا می کند و قضاوت های شما نیز بر اساس schema جدید خواهد بود (تطبیق).

Schema.org

Schema.org در سال 2011 با عنوان همکار تجاری موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل، یاهو و بینگ فعالیت خود را شروع و وظیفه استانداردسازی زبان نشانه گذاری و یکپارچه سازی آن را برعهده گرفت. دستورالعملهای قرار گرفته در این سایت برای موتورهای جستجو بیشتر قابل درک بوده و نمونههای عملی زیادی در آن پیدا میشود.

هدف از این زبان نشانهگذاری جایگزینی آن با بکلینک و کاهش ارزش لینک بوده است.

 

در ابتدا

در ابتدا باید گفت schema.org زبان نمی باشد. بلکه مرجعی از microdata می باشد. سه زبان برای نشانه گذاری وجود دارد:

microdata microformats ، RDFa. Schema.org و دارای مفهوم هایی است که موتورهای جستجو همه آن را پذیرفته و به عنوان زبان استاندارد انتخاب کرده اند.

گوگل بارها حمایت خود را از Shema.org ذکر کرده است.

در schema.org راه های مختلفی برای نشانه گذاری وجود دارد که در ادامه برخی از آنها را معرفی خواهی کرد:

 

اتفاقات و رویدادها

schema به شما فرصت تعریف یک رویداد را میدهد. اطلاعاتی مانند تاریخ، زمان، مکان و سایر اطلاعات رویداد را میتوان به زبانی ساده برای گوگل تعیین کرد.

 

geotag و تجارت

schema امکان نشانه گذاری آدرس و اطلاعات تماس خود را فراهم میکند .با استفاده از قابلیت place و یا geocordinates میتوان مکان خود را مشخص تر کرد.

 

مشاغل و مدیریت اعتبار

بخش مشاغل از schema جدیدترین بخش است و امکان نمایش آن به صورت rich snippets در SERP موجود است. در بخش مدیریت اعتبار با استفاده از schema می توان صفحه های مرتبط با افراد و همچنین اطلاعات جزئی مرتبط با آنها را مشخص نمود. با داشتن اطلاعات اولیه ای از html میتوان نشانه گذاری معنایی سایت خود را آغاز کرد.

 

نشانه گذاری معنایی و ارتباط با CTR

یکی از جالبترین مزایای نشانه گذاری معنایی، بهبود نتیجه شما در نتایج جستجو توسط Rich Snippets است. نشانه گذاری سبب میشود اطلاعات مفیدتری را گوگل در کنار نتایج سایت شما توسط Rich Snippets نشان داد و در نتیجه نرخ کلیک افزایش یابد. براساس آمار این قابلیت باعث افزایش CTR به مقدار 15 تا 30 درصد میشود.

نشانه گذاری صفحات سایت عملی سخت است و بایستی برای تمامی صفحات به صورت دستی وارد شود. در تعداد زیادی از سیستمهای مدیریت محتوا با طرحریزی درست ساختار صفحات امکان انجام این نشانهگذاری برای تمامی محصولات و صفحات وجود دارد.

شما بعد از انجام این کارها توسط ابزار Structured Data Testing Tool در گوگل میتوانید نحوه درست بودن عملکرد تمامی دستورالعملها را بررسی کنید.

 

نشانهگذاری schema و بهبود سئو

با آنکه مت کات گفته بود نشانهگذاری توسط وبسایت مذکور الزاما برابر با رنک بهتر برای وبسایت وبمستران نیست اما بایستی گفت که هدف آن نه رنک بالاتر بلکه رنک صحیح است. علاوه بر این میتواند باعث بهبود CTR و افزایش شانس نمایش یافتن در نتایج جستجوی گوگل و یا قابلیتی همانند با Google Recipe View شود. زمانی که کد HTML وبسایت شما دارای ریزدادههای schema است، موتورهای جستجو بهتر محتوای مطلب سایت شما را تشریح و به دنبال آن باعث افزایش امکان دیده شدن شما و تشخیص کلمات کلیدی اصلی به وسیله گوگل میشوند.

 

نشانه گذاری صفحات سایت کاری دشوار است مخصوصا اگر سایت شما دارای صدها و شاید هم هزاران صفحه باشد. نشانه گذاری باید به صورت دستی برای همه صفحات سایت وارد شود با یک عالمه کار بیشتر برای سایت های بزرگتر.البته در بسیاری از سیستم های مدیریت محتوا و با طرح ریزی صحیح ساختار صفحات میتوان این نشانه گذاری را به صورت یکباره برای تمامی محصولات و صفحات سایت انجام داد.

 



:: بازدید از این مطلب : 252
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 16 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

هر روز بر تعداد مدیرانی که بر ضرورت سرمایه گذاری در حوزه خلق و توسعه برند کسب و کارشان پی برده اند، افزوده می شود.این خبر خوبی است که امروزه از دنیای کسب و کار ایران به گوش می رسد، همین موضوع، تولید محتوا و پرداخت علمی به مقوله برندینگ را بیش از پیش لازم کرده است.

 

آن چه در این یادداشت می خوانید، خطاهای احتمالی و البته رایج در برندینگ است که نگارنده، آنها را به تجربه در پروژه های مشاوره مختلف کسب کرده است.

1- عجله نداشته باشید

اگر فکر می کنید آنان که امروز برندهایی موفق هستند، ره صدساله را یک شبه پیموده اند، سخت در اشتباهید. نه با عجله و نه به صورت اتفاقی، نمی توان مسیر برندینگ را پیمود. از این رو هرگز عجله نداشته باشید. برنامه ریزی درستی انجام دهید و اجازه دهید تک تک برنامه های تان، مسیر خود را بپیمایند و به نتایج مطلوب برسند.

2- بزرگنمایی نکنید

برداشت مخاطبان از رفتارهای مختلف شما که با دید بزرگنمایی انجام می دهید، الزاما آنی نیست که شما انتظارش را دارید. این تلاش که خود و مجموعه تان را بزرگ تر،مهم تر، تواناتر و باصلاحیت تر از آن چه هست جلوه دهید، برخلاف تصور شما، بیش از آن که به نفع شما تمام شود، منجر به متضرر شدن و از دست دادن جایگاه ذهنی تان در ذهن مخاطبان خواهدشد.

article_image_one_367.jpg

3- هرگز کپی نکنید

هیچ برندی نمی تواند با کپی کاری، مسیر را کوتاه تر کند. این یک تصور باطل است که با کپی برداری از بزرگان، شما نیز خواهید توانست جایگاه ذهنی معادل با جایگاه آنان در ذهن مخاطبان تان بیابید. هرگز کپی نکنید، حتی اگر آن چه اصالتا از آن شماست، در قیاس با دیگران، شما را راضی نمی کند. البته بررسی مسیرهای موفقیت دیگران به هیچ عنوان شامل این مقوله نیست.

4- شعارهای بیهوده نسازید

ادعاهایی که بسیاری از کسب و کارهای در حال رشد در غالب شعارهای تبلیغاتی و تک لاین ها و... بیان می کنند، بیشتر خنده دار است تا اثربخش. گاهی حتی می شنویم که مجموعه ای برای رسیدن به همان شعار خنده دار ناکارآمد، ساعت ها جلسه برگزار کرده و مبالغ هنگفتی هزینه داده است. اگر در مسیر برندینگ قرار دارید، هوشمندی و نگاه کارشناسانه را در شعارهایی که می سازید در اولویت قرار دهید

5- بی مهابا تبلیغ نکنید

اگر فکر می کنید هرچه بیشتر سرمایه گذاری تبلیغاتی داشته باشید به همان اندازه برندتان با سرعت بیشتری رشد خواهدکرد، سخت در اشتباهید. گاهی اوقات، اصرار کورکورانه به بمباران تبلیغاتی مخاطبان، نه تنها منجر به ارتقای برندتان در ذهن آنان نخواهدشد، بلکه در ناخودآگاه مخاطب، گونه ای از پس زدگی برندتان را به همراه خواهدداشت

6- از تغییرات ناگهانی پرهیز کنید.

تغییر همیشه بد نیست. اما تغییر ناگهانی از دیدگاه برندینگ، اغلب آسیب رسان است. اگر در حال مدیریت و توسعه برند خود هستید، حواس تان باشد که باید تصمیمات تان در زمینه تغییرات ضروری درون و برون سازمانی که می تواند نمودی میان مخاطبان تان بیابد و بر برداشت آن ها از برندتان اثر بگذارد، کاملا هوشمندانه اتخاذ شود و به گونه ای مدیرانه نشان داده شود.

7- براساس قیمت پایین، رقابت نکنید

اگر در ورطه رقابت قیمتی گرفتار شده اید و همواره مجبورید برای حفظ سهم بازار خود، ارزان تر از رقبا بفروشید، فاصله زیادی تا بدل شدن به یک برند خوب دارید. توانایی مدیریت قیمت در مقایسه با رقبا در بازارهای رقابتی، پارامتری بسیار مهم است، اما در مسیر برندینگ، هرگز فقط بر مبنای قیمت رقابت نکنید.

8- نظارت تان را بر هیچ حوزه ای قطع نکنید

مدیریت یک برند همانند صدابرداری از یک ارکستر سمفونیک است. یک صدابردار حرفه ای، می داند که این اجازه را ندارد که چشم از میز کنترل میکسر برچیند. احساس مخاطب از برند شما، همان لذتی ست که او از شنیدن صدای بی نقص ایفای ارکستر سمفونیک تجربه خواهد کرد و شما همان صدابردار خبره ای هستید که نباید هیچ حوزه ای را از کنترل خود خارج کنید. اگر دوست دارید تمام جوانب، به نفع برندتان مدیریت شود، هرگز نظارت تان را بر هیچ حوزه ای قطع نکنید

9- آن چه را که دارید، یک جا رو نکنید

این یک تصور غلط است که برخی می پندارند برای جلب نظر مخاطب، باید تمام داشته های خود را حتی به گونه ای بی برنامه در معرض دید او قرار دهند. این گونه با وجود داشتن توانایی برای انجام صحیح و کامل تمای آن چه ادعا کرده اید، مخاطب آن را به گونه ای، سنگ بزرگی خواهدشناخت که علامت نزدن است. برای معرفی توانایی های خود به مرور زمان،برنامه داشته باشید. این گونه همیشه شما یک قدم از انتظارات مخاطب پیش هستید.

10- از نگرش های رفع تکلیفی خودداری کنید

شاید در نگاه اول به این جمله، چنین مفهومی را بسیار با فاصله از حقایق مدیریت برند حال حاضر خود بدانید، اما اغلب اوقات، بخش بزرگی از مدیران تصمیم ساز، خواسته یا ناخواسته تصمیماتی می گیرند که از جنس رفع تکلیف است. به عنوان مثال تعداد برندهایی که در حوزه بسته بندی خود تحقیق و برنامه ریزی اصولی انجام می دهند زیاد نیست. این موضوع به بسیاری از جنبه های مختلف کسب و کارتان که می تواند برندتان را تحت تاثیر خود داشته باشد، قابل تعمیم خواهدبود.

 

 



:: بازدید از این مطلب : 808
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

یک مارک تجاری، وجه تمایز محصولات و خدمات شرکت از سایر رقباست. امروزه با ظهور پدیدهٔ دهکدهٔ جهانی، سازمان ها می بایست با بکارگیری استراتژی های نوین، کسب و کار خود از دنیای واقعی به دنیای مجازی انتقال دهند از جمله مارک تجاری خود را. امروزه مارک های تجاری به سمبل های سرمایه داری بین المللی تبدیل شده اند و ارزیابی شرکت ها از سوی مشتریان را امکان پذیر می کنند.

 

به گونه ای که اغلب مشتریان، حتی حاضرند برای یک مارک تجاری قدرتمند بهای بیشتری بپردازند چرا که مارک های تجاری روش جدیدی از زندگی را به نمایش می گذارند و مجموعه ای از ایده های نو را عرضه می کنند. برای اینکه شرکت ها از طریق علائم تجاری خود بتوانند به ایجاد و حفظ اعتماد مشتری بپردازند، نیازمند تبلیغات پرهزینه و بازایابی خوب و قدرتمند هستند. تبلیغات نامناسب، افت ناچیز در کیفیت محصولات، می تواند باعث گریز آن مشتری از بازار مصرف آن مارک تجاری شود. شرکت ها به کمک علائم تجاری قدرتمند می توانند خود را ازنظر راهبردی برای آینده تثبیت کرده و با رقبای بالقوه ای که بازارهای جهانی را تحت کنترل دارند به طور مؤثر رقابت کنند. بنابراین می توان گفت که شرکت ها باید برای کسب اعتبار جهانی، ورود به بازارهای جدید، رشد دراز مدت، کاهش هزینه و افزایش تولید، اقدام به ایجاد، تثبیت و مدیریت علائم تجاری خود کنند.

برخی از قوانین تثبیت نام تجاری

قانون اول- قانون گسترش

قدرت یک نام تجاری نسبت معکوس با گسترش آن دارد. انسان موجودی طمع کار است و هرچه به دست آورد باز بیشتر طلب می کند. در دنیای کسب و کار نیز وضع به همین منوال است، به گونه ای که شرکت ها خطوط ضمیمه اضافه کرده و کالاها و انشعاب های فرعی بیشتری ایجاد می کنند. با این کار شاید در کوتاه مدت منافعی به دست آورند ولی در بلندمدت تنها نام تجاری خود را کمرنگ تر می کنند. زیرا وقتی یک شرکت در ذهن مصرف کننده برای یک کالای خاص یا یک طبقه بندی خاص حک می شود این تثبیت به مرور زمان بیشتر می شود اما زمانی که نام تجاری خود را بر روی انواع مختلفی از کالا می گذارد در واقع این تاثیر بین آنها تقسیم می شود لذا باید دامنه را محدود کنیم و در حیطهٔ کاری خود متمرکز شویم .

article_image_one_331.jpg

قانون دوم- قانون معروفیت

تولد یک نام تجاری از طریق معروفیت و شهرت آن شکل می گیرد.ابتدا باید به این شهرت برسیم تا بتوانیم خود را تثبیت کنیم. یکی از راه های معروف شدن پیشگام بودن است. به این معنی که حتی اگر نمی توانیم در یک طبقه بندی کلی اول باشیم می توان در یک زیر طبقه و یک مقوله پیشگام باشیم و صرف تولد یک کالای جدید در یک طبقه بندی خاص به شهرت نمی رسیم مانند : سی ان ان CNN: نخستین شبکهٔ خبری کابلی و مرغ سوخاری کنتاکی (KFC): نخستین فروشگاه زنجیره ای که مرغ را با طبخ جدید(سرخ شده) تحویل می داد.

قانون سوم- قانون تبلیغات

هر نام تجاری پس از تولد، برای ماندگاری نیازمند تبلیغات است. بعد از اینکه نام تجاری خلق شد برای اینکه در گردونهٔ رقابتی محو و کمرنگ نشود باید به تبلیغات بپردازد. تبلیغات ابزار نیرومندی در جهت حفظ و نگه داری یک نام تجاری پس از کسب آن است و نمی تواند یک نام تازه پا و جدید را رهبری کند. در واقع به صرف تبلیغات نمی توانیم یک نام تجاری جدید را تثبیت کنیم. هزینهٔ سرسام آور تبلیغات شاید نتواند بهای خود را بپردازد اما باعث می شود رقبا مجبور به صرف هزینه های هنگفتی در همین راستا شده و اگر توان مالی آن را ندارند ناچار به تبعیت از ما حرکت می کنند. شرکت ها در زمان اوج شهرت و معروفیت خود باید به تبلیغات بپردازند تا همچنان قوی، محکم و پررنگ بمانند مانند کارت اعتباری ویزا یا شرکت معروف و صاحب نام مایکروسافت.

قانون چهارم- قانون واژه

برای تملک ذهن مصرف کننده و به منظور تثبیت نام تجاری باید به کوششی وصف ناپذیر پرداخت. نام تجاری بهتر است کوتاه، ساده و مختصر باشد تا در نقل شفاهی راحت تر بیان شود زیرا تاثیر نقل شفاهی در تثبیت آن بسیار بیشتر از نقل کتبی است. وقتی مایلید یک نام تجاری خلق کنید سعی کنید واژه ای را از محصول خود تثبیت کنید که به هیچ شرکت و سازمانی تعلق ندارد.

قانون پنجم- قانون اعتبار

رکن اصلی یک نام تجاری در ادعای اصالت آن است. اگر بتوانیم نام تجاری خود را تثبیت کنیم می توانیم در آن ادعای اصالت کنیم. شعار کوکاکولا این بود:"این یک نوشابهٔ واقعی است." این ادعا آنقدر با نام تجاری رابطهٔ تنگاتنگی برقرار کرده بود که همه می گفتند:"بله این یک نوشابهٔ اصیل است و بقیه تنها تقلیدی از آن هستند". همان طور که می بینید وقتی نام تجاری به خوبی و قدرتمند تثبیت می شود حتی ادعاهای ما بر ادعای رقبا برتری می یابد.

قانون ششم- قانون کیفیت

کیفیت مهم است اما نام تجاری تنها با کیفیت ساخته نمی شود.آیا صرف ارائهٔ محصول با کیفیت بالا را می توان نام تجاری را تثبیت کرد؟ پس اگر این طور است ساعت رولکس دقیق تر از بقیهٔ ساعت ها زمان را نشان می دهد؟ آیا مرسدس بنز کمتر از کادیلاک با مشکلات فنی روبرو می شود؟ طبق آمار گرفته شده بسیاری از افراد طعم پپسی را ترجیح می دهند اما فروش کوکاکولا بیشتر است. مشاهدات طی سال های طولانی به این نتیجه منجر شده که ابتدا باید نام تجاری خود را تثبیت کنید و البته محصول را با کیقیت بالا ارائه دهید و هرگز تصور نکنید که کیفیت به تنهایی قادر به خلق نام تجاری شما خواهد بود.

قانون هفتم- قانون نام

در درازمدت مارک تجاری چیزی جز یک نام نیست و همان طور که گفتیم باید دامنهٔ خود را محدود کرده و در کوتاه مدت به تثبیت نام تجاری خود بپردازیم اما در درازمدت تنها چیزی که از کمپانی شما می ماند یک نام است. مانند شرکت زیراکس که شاید امروزه تنها دارایی ۵/۱۹ میلیارد دلاری شرکت زیراکس تنها و تنها نام آن است.

قانون هشتم- قانون هم خانوادگی

زمان و مکان مناسبی برای ارائه نام تجاری دوم وجود دارد.در حالی که شرکتی از معروفیت خوبی برخوردار است می تواند با اضافه کردن نام دوم به انتهای نام اصلی موجب گسترش محصول جدید خود گردد. برای مثال نام تجاری کوکاکولا لایت برای محصول جدید مناسب است چرا که هم از خانواده کوکاکولاست و هم نشان دهنده بدون قند بودن محصول است.

قانون نهم- قانون شکل

یک آرم تجاری باید به گونه ای طراحی شود که خیره کننده باشد. در طراحی آرم باید از اشکال ساده استفاده کنیم و شکل هایی که از عناصر متعدد تشکیل شده اند را به کار نبریم. وقتی آرم تجاری شکلی ساده دارد به راحتی در ذهن تثبیت می شود مانند آرم شرکت نایک که به حدی توانسته به کمک این قانون، نام تجاری خود را در اذهان تثبیت کند که حتی نیاز به نوشتن کلمهٔ NIKE در زیر آرم خود ندارد.

قانون دهم – قانون رنگ

یک نام تجاری باید رنگ متضاد رقیب اصلی خود را انتخاب کند. اگر پیشگام هستید نزدیک ترین رنگ به محصول خود را انتخاب کنید. بهتر است از رنگهای اصلی و مشخص به جای رنگ های ترکیبی استفاده شود. اما اگر رقیب شما زودتر این کار را کرده است سعی کنید رنگ متضاد با رقیب را انتخاب کنید. کداک زرد را انتخاب کرد و فوجی سبز را. با این کار می توانید نام تجاری خود را با رنگی که متعلق به خودتان است تثبیت کنید.

 

 

 



:: بازدید از این مطلب : 823
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

تبلیغات از طریق رسانه های اجتماعی، سایت های خبری آنلاین و یوتیوب برای نوجوانان و جوانان تاثیرگذاری بالایی دارد در حالی که برای میانسالان و افراد مسن، رسانه های سنتی مانند روزنامه، تلویزیون، رادیو و بیلبورد اثربخش تر هستند. بنابراین هر نوع رسانه ای، مخاطب خاص خود را دارد.برندها باید تعیین کنند چه کسی محصول یا خدمت آنها را خواهد خرید و سپس رسانه درست را انتخاب کنند.

 

اگر برندی می خواهد تبلیغاتش بیشترین اثربخشی را داشته باشد، باید ابتدا تعیین کند مخاطب هدفش کیست و سپس رسانه ای را که به برند کمک می کند به آسان ترین طریق به آن مخاطبان دسترسی پیدا کند، انتخاب کند.

«من جوفوآ» استادیار دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی در دانشگاه جورجیا است. او در این گفت وگو توضیح می دهد که چگونه از تکنولوژی های رسانه ای در تبلیغات استفاده کنیم.

امروزه مصرف کنندگان در معرض بمباران تبلیغات قرار گرفته اند. در چنین فضایی یک برند چگونه می تواند خود را متمایز سازد و توجه مصرف کنندگان را به خود جلب کند؟و اصلا ،امروزه کدام شیوه تبلیغاتی بیشترین اثربخشی را دارد؟

یک برند به چهار روش می تواند خود را متمایز کند:

1- ارائه اطلاعات مفید: مصرف کنندگان می خواهند تبلیغ به آنها اطلاعاتی درباره کارکرد محصول در زندگی روزمره شان بدهد. اگر تبلیغ بتواند کاری کند که مشتری بفهمد آن محصول «چگونه» به او کمک می کند و «چرا» باید آن کالا را خریداری کند، آن تبلیغ، تبلیغ مفیدی خواهد بود.

2- جاذبه احساسی: تبلیغات باید با برانگیختن احساسات مصرف کنندگان کاری کنند که آنها محصول یا خدمت را بخواهند. استفاده از تصاویر و کلمات مختلف در تبلیغات می تواند باعث شود مصرف کنندگان احساساتی همچون نوستالژی، غم یا شادی را تجربه کنند.

article_image_one_311.jpg

3- تناسب با مخاطب: مصرف کنندگان نمی خواهند وقت خود را با تبلیغی که هیچ ارتباطی به آنها ندارد، تلف کنند؛ زیرا چنین تبلیغاتی آنها را آزار می دهد. از این رو تعیین مخاطبان هدف و نحوه دسترسی به آنها از طریق تبلیغات، یک تصمیم استراتژیک است.

4- جاذبه بصری/ سخنگوها: مصرف کنندگان می خواهند حس خوبی از خرید خود به دست آورند، بنابراین تبلیغ موفق تبلیغی است که تصویر یک زندگی خوب را به آنها نشان دهد که پس از خرید محصول برایشان رقم می خورد.

به همین دلیل است که شرکت های بزرگ از افراد مشهور و ستاره ها در تبلیغاتشان استفاده می کنند تا بیشتر بفروشند. انتخاب این سخنگویان برند بر اساس جاذبه ای که برای بازار هدف دارند، صورت می پذیرد.
برای سنجش میزان اثربخشی تبلیغات، از کدام روش های کمی می توان استفاده کرد؟

برای سنجش اثربخشی تبلیغات آنلاین مثل تبلیغات در گوگل، مقایسه های کمی زیادی وجود دارد. تعداد کلیک هایی که یک تبلیغ می خورد یا تعداد بحث هایی که درباره آن مطرح می شود، از جمله این موارد هستند.در رسانه های سنتی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه و مجلات برندها می توانند فروش خود را در یک بازه زمانی خاص پس از انتشار تبلیغشان ارزیابی کرده و از این طریق ببینند آن تبلیغ خاص در آن رسانه چقدر تاثیرگذار بوده است.

یک تبلیغ برای آنکه بتواند در رسانه های مختلف اثربخش باشد، باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

مهم ترین چیز این است که تبلیغ (یا کمپین) داستانی داشته باشد که بتواند در رسانه های مختلف آن را تعریف کند.

پیام کمپین یا تبلیغ باید شفاف و پایدار باشد و داستانی که تعریف می کند باید به راحتی خود را با رسانه های مختلف آفلاین (سنتی) و آنلاین (اینترنت) تطبیق بخشد و در قالب های مختلف مانند تصاویر متحرک (تلویزیون)، صدا (رادیو) و تصاویر (روزنامه، مجله و بیلبورد) تاثیرگذار باشد. یکی از ویژگی های تبلیغات اثربخش این است که در سطح جهانی جذابیت داشته باشد و ویژگی های مثبتی از برند را نشان دهد که برای مخاطب هدف به راحتی قابل درک باشد.

برخی از متفکران عقیده دارند که تبلیغات از فقدان منابع تئوری رنج می برد. آیا با این نظر موافق هستید؟

این طور نیست. فکر می کنم بخش زیادی از تبلیغات براساس تئوری های روانشناسی پایه ریزی می شود. هر تصویر، کلمه و پیام در تبلیغ یا فکر و اندیشه انتخاب می شود تا بتواند مخاطب را با محصول یا برند درگیر کند. تبلیغات موفق باعث می شوند مخاطب نظرش را درباره محصول یا خدمت در جهت مثبت تغییر دهد. بنابراین برای ایجاد این تغییر مسیر، باید به لحاظ روانشناسی روی مخاطب تاثیر گذاشت.

به خوانندگان ما پیشنهاد می کنید کدام کتاب های تبلیغات را بخوانند؟

کتاب هایی که من به شدت به آنها علاقه دارم و خواندن آنها را پیشنهاد می کنم، این کتاب ها هستند:

1- تبلیغات خلاق: از لوک سولیوان

2- تبلیغات به روش اوگیلوی: از دیوید اوگیلوی

3- از طرف آدم های فوق العاده ای که پرل هاربر را به شما دادند: از جری دلا فمینا

4- تکنیکی برای تولید ایده ها: از جیمز وب یانگ

5- تاثیرگذاری: از رابرت چیالدینی

6- چشمک: از ملکوم گلدون

 

 



:: بازدید از این مطلب : 824
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : جعفر

 

ما در این مقاله میخواهیم از تصویر و دیگاه مردم ، از مشاهده تصویر برند خود بدون هیچگونه توضیحی مطلع شویم ،و از نتیجه این مشاهده در پیش برد اهداف خود که به فروش ختم می شود بهره ببریم .یک شیوه ی مؤثر در شناخت دیدگاه مردم، درخواست از آنها برای ایجاد ترکیبی از تصاویر وکلمات برای بیان ایده های خود در مورد برند مورد بحث است. هدف، بیان ادراکات و دیدگاه های مردم درباره برند موردنظر بدون لزوم استفاده از واژگان عاریتی از سمت انسان شناس یا روانکاو می باشد.

 

البته نام های تجاری می توانند با اصطلاحاتی از سوی این افراد توصیف شوند و محتملاً این کار توسط آژانس تبلیغاتی خواهد بود، اما از سوی اکثر مشتریان غیر متحمل می باشد یا آنها به انجام این کار عاجز و بی میل هستند و مهم در اینجا ادراکات و دیدگاه های مشتریان است که می خواهیم درک کنیم نه آژانس.یک گروه شش یا هشت نفری از بازار هدف خود شامل مشتریان و مشتریان احتمالی را مشخص کنید و آنها را جلوی بسته ای از روزنامه ها و مجلات- هرچیزی از اسب و سگ تا سلام!- بنشانید. به آنها قیچی و چسب بدهید و از هرکدام از آنها درخواست کنید تا یک برگه A1 را با کلمات و تصاویری که احساس می کنند بیشتر برای برند شما برازنده و مناسب است، بپوشانند.شما در اینجا با مهارت هنری آنها کاری ندارید، فقط تداعی هایی که برند شما در ذهن آنها ایجاد می کند اهمیت دارد. این تداعی ها ممکن است بد یا خوب باشند و از همه مهمتر، آیا آنها تداعی هایی بودند که شما قصد ایجاد آن را داشتید؟ ابداعات افراد اغلب اوقات شما را به تعجب وشگفتی وا می دارد، گاهی اوقات شما را ناامید می کند و تنها بعضی اوقات ممکن است شما را پریشان و افسرده می کند.

article_image_one_178.jpg

فرض کنیم محصول شما یک نوشیدنی کوکتل غیرالکی برای طبقه سطح بالا و مرفه اجتماعی باشد. زمانی که برند موردنظر برای موقعیت گذاری خود به عنوان یک “تجربه طعم” وجدآور دارای اشاره هایی به صحت مزاج و سلامتی در کنار تصاویری از حریره ی نخودفرنگی یا “جوانک هایی” شکم گنده مزین و همراه شود، این اقدام شما می تواند نگران کننده و مشوش کننده باشد. موضوع مهمی که شما نیاز دارید بدانید این است که آیا برند همان گونه که موردنظر شماست با مشتری ارتباط برقرار می کند و پیام موردنظر شما را به مشتری منتقل می کند؟

گروه شرکت کننده در این برنامه ممکن است از تصاویر و کلمات دیگر نام های تجاری در ترکیب تصاویر خود استفاده کنند که اشاره بر توازن و همسویی ارزش ها و عقاید نام های تجاری دارد که می تواند برای مدیر برند سودمند باشد. اگر دیگر نام های تجاری استفاده شده در ترکیب تصاویر و کلمات، رقبای نزدیک شما هستند، پس شاید موقعیت گذاری شما هنوز به حد کافی دقیق نیست؟ اگر نام های تجاری بکاررفته توسط آنها از برند شما بسیار فاصله داشته و متفاوت باشند، آنوقت این قضیه بسادگی می تواند فرصتی برای مقداری سرقت خلاقانه باشد- متخصصان و افراد حرفه ای آن را تحقیق و پژوهش می نامند.
عرفاً، تصاویر استفاده شده توسط گروه، پیوندی قوی بین ظاهر و خصوصیت یک برند و آن شخص را بیان می کند. توصیف برند به عنوان یک شخصیت از اهمیت زیادی برخودار است: افراد در کنار یکدیگر هویت پیدا می کنند. آنها می توانند مردم را دوست داشته باشند، یا از آنها متنفر باشند…

در توسعه ماهیت برند خود یعنی جاذبه و هویت آن، شخصیت یک معیار ارزشمند است. شما یک شخصیت خاص در ذهن خواهید داشت، شاید یک شخص واقعی، و این روش ترکیب تصاویر و کلمات در به نمایش آوردن میزان نزدیکی شما به هدف موردنظر خود کمک خواهد کرد.

برند شما کیست؟
این سوال ما را به تمرین دیگری می کشاند. از گروهی از مردم، به طور مطلوب یک گروه هدف شامل مشتریان و مشتریان احتمالی درخواست کنید تا بگویند چه کسی” برند شما از میان گزینه های زیر خواهد بود:

  • یک ستاره سینما
  • یک هنرپیشه کمدی
  • یک سیاستمدار
  • یک گوینده خبر
  • یک ورزشکار
  • یک نویسنده
  • “یک شخصیت” تلویزیونی
  • یک مجری برنامه تلویزیونی

شما حتی می توانید سوال کنید:

  • مونث اند یا مذکر ؟
  • چند سال دارند؟
  • اصول و عقاید سیاسی آنها چیست؟
  • از چه مذهبی پیروی می کنند؟
  • مجرد یا متأهلند؟
  • وضعیت سلامتی آنها چگونه است؟
  • واکنش آنها به بحران واسترس چگونه است؟

یافتن پاسخ این سوالات و تفصیر شیوه ی ترکیب تصاویر وجملات کار ساده ای نیست و به بهترین نحو می تواند توسط افراد حرفه ای انجام شود. ناظران آماتور و غیرحرفه ای، مخصوصاً آنهایی که از نزدیک درگیر قضیه بودند، مهارت مشاهده هر آنچه که احتمالاً افراد حرفه ای در جستجوی آن هستند را دارند.

کمک از محقق حرفه ای بازار (مجرب در موقعیت گذاری برند) در طرح سوالات و ارزیابی نتایج، شیوه هایی مشابه روش مذکور به شما در ساخت نیمرخ شخصیت برند تان کمک خواهد کرد. از همه مهم تر، با توجه به اینکه این شخصیت توسط مشتریان شما درک شده یک شخصیت اصیل و واقعی خواهد بود، نه لیستی از آرزو که در طرح بازاریابی شما تعریف شده است.

سپس سوالات مشکل متعاقب آن مطرح می شود:

  • آیا این همان چیزی است که شما هدف قرار دادید؟
  • اگر نه، آیا به اندازه کافی به هدف مورد نظر نزدیک است؟
  • اگر نه، چطور ما می توانیم این شکاف را کاهش دهیم؟
  • اگر نه، شخصیت توصیف شده واقعاً می تواند برتر و مرجح باشد؟

رویهم رفته، این شخصیت قبلاً در ذهن مشتری تثبیت شده است…
چرا مشاهده برند به عنوان یک شخصیت کمک کننده است
مشاهده برند به عنوان شخصیت، مزایای بسیاری برای مدیر برند دارد. نام های تجاری پاسخ های خاصی را از سوی مشتری خواستارند و افراد تقریباً بهتر از هر محرک دیگری به یکدیگر پاسخ می دهند. در زیر نام های تجاری را به عنوان بیان کننده سطوح مختلف روابط شخصی در نظر می گیرد.

  • یک چهره خودی
  • یک آشنا یا رفیق
  • یک دوست قابل اطمینان
  • یک عاشق یا محبوب
  • یک همراه مادام العمر

نکته چنین الگویی چیست؟

خوب، ما مشاهده می کنیم که مردم از یک عاشق یا یک همراه مادام العمر زندگی بیش از شخصی که به عنوان یک چهره خودی و آشنا درنظر می گیرند، انتظار دارند. همچنین مشاهده می کنیم وفاداریی که این ها در عوض به یکدیگر ابراز می کننند، بسیار متفاوت خواهد بود. برند که به عنوان یک رفیق خوب در نظر گرفته می شود، اما نه بیشتر، می تواند تخمین هایی واقعی از ارزش و انعطاف پذیری خود در عرصه رقابت ارائه کند و می تواند طرح هایی برای مرحله بعدی که چگونه یک دوست قابل اطمینان شود، فراهم کند.

 



:: بازدید از این مطلب : 800
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 5 شهريور 1399 | نظرات ()