AWB در دوربین مدار بسته
نوشته شده توسط : جعفر

 


AWB در دوربین مدار بسته

AWB در دوربین مدار بسته : یکی از مشکلات دوربین های مداربسته نسل قدیم این است که نور سفید محیط از یک حد که بیشتر می شود تصاویر ضبط شده دوربین مداربسته دچار اختلال رنگ می شوند. AWB (Automatic White Balance) در دوربین مدار بسته فناوری جدیدی است که کمک می کند نور سفید محیط متعادل شود و در نتیجه تصاویری با کیفیت بهتر ثبت می شود. به طور کلی فناوری AWB در دوربین مدار بسته باعث می شود که رنگ های واقعی تری از محیط ثبت شود و از این طریق تصاویری با کیفیت بهتر خواهیم داشت.

دوربین های مداربسته تحت برند های بسیار زیادی در دنیا تولید می شوند و در نتیجه برای کسب بازار بزرگتر یک رقابت بسیار سخت در جهت تولید محصولات با کیفیت بالا تر در میان تولید کنندگان شکل گرفته است. فناوری AWB در دوربین مدار بسته یکی از این فناوری هاست که توانسته تصاویر با کیفیت در محصولات دارای این فناوری ایجاد کند. در ادامه به معرفی این تکنولوژی می پردازیم.

 

قبل از معرفی فناوری AWB در دوربین مدار بسته بیایید یک مقایسه میان دوربین های مداربسته و چشم انسان داشته باشیم. بر کسی پوشیده نیست که تکنولوژی دوربین های مداربسته در چند سال گذشته پیشرفت های اعجاب انگیزی داشته اند اما هنوز این دوربین ها فاصله بسیار زیادی تا ثبت تصاویر به وضوح چشم انسان دارند. برای مثال چشم انسان این توانایی را دارد که در هر شرایط نوری به سرعت خودش را تطبیق می دهد و با تجزیه و تحلیل نور سفید محیط به تولید رنگ های زنده و طبیعی می پردازد. در این خصوص دوربین های مداربسته دچار اختلالات شدیدی می شوند و عموما دوربین های نسل گذشته در تجزیه و تفکیک نور سفید ضعیف هستند و در نتیجه تصاویری با زمینه های رنگی سبز، نارنجی و آبی ایجاد می شود.

عمدتا تصاویر با پس زمینه رنگی خاص مانند رنگ سبز یا آبی در شرایطی برای دوربین مداربسته ایجاد می شوند که تصویر تحت تاثیر یک رنگ غالب باشد و یا اینکه هیچ گونه نور سفید با منبع طبیعی در محیط وجود نداشته باشد. شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته در چند سال اخیر موفق شده اند که با الگو برداری از مکانیزم چشم انسان، این قابلیت را با نام AWB در دوربین های مداربسته قرار دهند.

 

 

 

کاربرد قابلیت AWB

 

کاربرد اصلی فناوری AWB در زمانی است که نور سفید محیط از منابع نوری مختلف به حدی است که منجر به اختلال رنگ تصاویر دوربین مداربسته می شود. این فناوری با تفکیک نور سفید از جهات مختلف در یک محیط، بالانس رنگ سفید را تنظیم می کند و اغتشاش رنگ از این طریق حل می شود. نکته مهم در خصوص این فناوری این است که اکثر تولید کنندگان دوربین مداربسته این فناوری را در محصولات جدید خود عرضه کرده اند و در نتیجه به راحتی در بازار می توانید دوربین مداربسته با این فناوری را پیدا کنید.

 

ATW و تفاوت آن با AWB

همچنین لازم به ذکر است که در یک سال اخیر تکنولوژی جدیدتری با نام ATW(Auto Tracking White Balance) در دوربین های مدار بسته جایگزین AWB شده است. در این قابلیت برای دستیابی به تعادل رنگ سفید در تصاویر از یک الگوریتم از پیش تعیین شده استفاده میگردد.

در این حالت حتی در صورت عدم وجود منبع نور سفید در محیط دوربین قادر به تنظیم و نمایش صحیح رنگ ها با استفاده از آن الگوریتم است. دوربین هایی با این قابلیت میتوانند حتی در شرایط نوری نا مساعدطرحی یکنواخت و با کیفیت از رنگ ها در تصویر ارائه دهند.





:: بازدید از این مطلب : 147
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 12 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: