علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته / دوربین مداربسته ضد آب
نوشته شده توسط : جعفر

علت سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای دوربین مداربسته رخ دهد سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته است. به همین دلیل در این مقاله سعی کردیم اصلی ترین دلایل سیاه و سفید شدن دوربین و رفع آن را توضیح دهیم.

 
 

اهمیت رنگی بودن تصویر دوربین مداربسته

رنگی بودن تصاویر دوربین مداربسته اطلاعات زیادی راجع به جزئیات همچون رنگ اشیا و لباس، رنگ وسیله نقلیه سارق و مواردی که بیشتر به پلیس کمک می کند را به ما می دهد.

اهمیت تصویر رنگی به قدری بالا رفته است که بسیاری از شرکت های تولید کننده دوربین مداربسته از جمله هایک ویژن به دلیل آزاردهنده بودن تصاویر سیاه و سفید در شب،  به دنبال پیشرفت تکنولوژی در زمینه دید در شب رنگی در دوربین های مداربسته هستند. از جمله این تکنولوژی ها می توان به دوربین مداربسته استارلایت و color vu اشاره کرد.

 
 
 

دلیل سیاه و سفید شدن دوربین مداربسته

1-فعال بودن سنسور مادون قرمز

هنگامی نور اطراف دوربین مدار بسته کم می باشد، سنسورهای موجود در دوربین نمی توانند نور طبیعی را تشخیص دهند. در این صورت دوربین هایی که مجهز به مادون قرمز هستند، چراغ های ir خود را روشن می کنند تا میدان دید روشن شود. در واقع چشم انسان قادر به تشخیص نور مادون قرمز نیست اما سنسورهای دوربین می توانند دامنه ir را به راحتی تشخیص دهند. در این صورت شما قادر خواهید بود در شب تصاویر را به صورت سیاه و سفید ببینید.

با این حال ممکن است وقتی محیط تاریک نیست و نور کافی وجود دارد، شما شاهد تصویر سیاه و سفید باشید. بنابراین در این مواقع عاملی باعث شده که چراغ های مادون قرمز فعال شود. در ادامه به بررسی چند عامل مختلف می پردازیم که با رفع آن ممکن است مشکل برطرف شود:

 

الف- دوربین مداربسته و دستگاه dvr یا nvr را خاموش و روشن کنید

ممکن است به دنبال یک مشکلی سنسورهای مادون قرمز فعال شده و در حالت روشن باقی بمانند. در این صورت کافی است دوربین مداربسته خود را خاموش کنید و پس از چند ثانیه مجددا دوربین را روشن نمایید. احتمال دارد با انجام این کار تنظیمات اشتباهی که مانع از خاموش شدن سنسور ir می شود به حالت اولیه برگردد. اگر این کار جواب نداد این بار dvr را خاموش و روشن کنید.

 

ب-  لنز دوربین را پاک کنید

چنان چه مانعی بر سر راه سنسور دوربین قرار داشته باشد و مانع رسیدن نور طبیعی به آن شود؛ باعث می شود که سنسور مادون قرمز در حالت فعال باقی بماند و دوربین نتوانند به حالت رنگی کامل برگردد. بنابراین در صورت مشاهده چنین وضعیتی بهتر است لنز دوربین مداربسته را چک کنید و مطمئن باشید آلودگی خارجی جلوی دوربین قرار نگرفته است. در صورت مشاهده حتما لنز را پاک کنید.

 

2- مشکل منبع تغذیه

گاه ممکن است علت سیاه شدن تصویر دوربین مداربسته به دلیل عدم اتصال درست برق و یا برقراری ارتباط دوربین توسط یک کابل یا منبع تغذیه معیوب و خراب باشد. در این صورت باید به بررسی عوامل زیر بپردازید:

 

الف- تست کردن کابل های دوربین مداربسته

جهت تست کابل دوربین کافی است دوربینی که تصویر سیاه و سفید ضبط می کند را از برق بکشید. آنگاه یک دوربین دیگری را وصل کنید که مطمئن هستید به درستی کار می کند. اگر همچنان تصویر دچار مشکل باشد می توان مطمئن شد مشکل مربوط به کابل یا منبع تغذیه  است. در این صورت بهتر است حتما با کارشناس مشورت کنید.

 

ب- تست کردن دوربین مداربسته

یا اینکه می توانید دوربینی که مشکل دارد را به کابلی که سالم است وصل کنید. اگر همچنان تصویر نمایش داده شده دچار مشکل بود پس مطمئنا مشکل از دوربین است که باید تعمیر شود.

 

3- بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته

گاهی اوقات بازتاب نور مادون قرمز به لنز دوربین مداربسته باعث ایجاد نقاط سفید رنگ و مبهم در تصویر ضبط شده می شود. این اتفاق به خصوص می کند در مواقعی پیش بیاید که زاویه دید دوربین گسترده است و سطوحی نزدیک قسمت جلویی دوربین قرار دارد. در این حالت ممکن این سطوح نور ir را به داخل لنز منعکس کند. در این حالت می توانید زاویه دید دوربین و بزرگنمایی آن را تا حدی تغییر دهید تا جایی که مجددا شاهد بازتاب نور نشوید.

 
 
 

4- آفتابگیر دوربین خیلی جلوتر است

آفتابگیر دوربین مداربسته یک محفظه محافظتی است که دوربین را در برابر نور آفتاب محافظت می کند. لذا در صورتی که این آفتابگیر خیلی جلو باشد، ممکن است باعث ایجاد لکه های روشن و سفید در تصویر دوربین مداربسته شود. در این حالت باید آفتابگیر دوربین را به سمت عقب هدایت کرد.

 
 
 

5- عدم قرارگیری صحیح حلقه واشر فوم در دوربین دام

در دوربین دام اگر حلقه های آب بندی (واشرفوم) که بین لنز است و داخل پوشش پلاستیکی شفاف قرار دارد به درستی در موقعیت خود قرار نگیرد می تواند با عث ایجاد نقاط سفید رنگی در تصویر شود. برای رفع این مشکل می توانید به صورت دستی حباب گنبدی را به درستی بر روی حلقه های کف قرار بگیرد و با کمک نوار برق محل آن را ثابت کنید.

 
 
 

6-ذرات گرد و غبار موجود در هوا

یکی از عمده دلایل لکه های سفید در دوربین مداربسته وجود ذرات گرد و غبار شناور موجود در هوا می باشد. ذرات گرد وغبار ریز و روشنی که نزدیک لنز دوربین قرار دارند به صورت دایره های بزرگ و سفید در صفحه تصویر نمایش داده می شوند. تنها راه حل این مساله این است که درب و پنجره ها را محکم ببندید و از نفوذ این ذرات به داخل محوطه جلوگیری نمایید.

 
 
 

کلام آخر

طبق مباحث مطرح شده تامین نور استاندارد و کافی هنگام نصب دوربین مداربسته برای داشتن تصاویر با کیفیت و خوب بسیار مهم و ضروری است. از این رو چنانچه به این مساله توجه نشود و نورپردازی مناسب و کافی نباشد ممکن است بسیاری از تصاویر را از دست بدهید.

البته باید توجه داشته باشید که میزان و نوع نورپردازی دوربین مداربسته بر اساس نوع محیط و سوژه مورد نظر تعیین می شود. نور پردازی دوربین مداربسته با کمک نور سفید باعث خواهد شد یک منطقه مشخص که محدوده تردد و دید دوربین است، روشن شود. علاوه براین روشنایی به عنوان یک عامل بازدارنده، مانع از اهداف خرابکاران و سارقان می شود.

 

  1. ردیاب خودرو  دوربین مداربسته   نصب دوربین مداربسته  نمایندگی هایک ویژن

 

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟ دوربین های مدار بسته Outdoor که مخصوص نصب در محیط های خارجی هستند طوری طراحی می شوند تا بتوانند در برابر نفوذ آب و گرد و غبار مقاوم باشند و اجزای داخلی آنها از تخریب مصون بماند. به این دوربین ها به اصطلاح دوربین مداربسته ضد آب گفته می شود. دوربین مداربسته ضد آب در مدل های مختلف بولت، باکس و در دو نوع آنالوگ و IP عرضه می شوند. با وجود پارامتر ضد آب نیز نمی توان هیچ یک از دوربین های مداربسته را عایق مطلق نامید و تنها می توان میزان مقاومت آن ها را در برابر گرد و غبار، آب و ضربات احتمالی اندازه گیری کرد. بعضی از این دوربین ها دارای ویژگی های دیگری نظیر ویژگی ضد خرابکاری، امکان دید در شب و لنزهای قابل تنظیم  هستند.

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟

اما در مورد خاصیت ضد آب بودن این دور بین ها باید بدانید که اصطلاح ضد آب به صورت کلی معنای بسیار گسترده ای دارد. این اصطلاح در مورد طیف وسیعی از محصولات مورد استفاده قرار می گیرد اما در واقع نمی توان هیچ وسیله ای را به طور مطلق ضد آب دانست. اما می توان بر اساس استانداردها درجه مقاومت آنها در مقابل نفوذ آب را مورد بررسی قرار داد.

این استاندارد را با نام استاندارد IP می شناسیم . استاندارد IP نشان می دهد که هر وسیله الکتریکی تا چه میزان می تواند در برابر نفوذ آب از خود مقاومت نشان دهد. اما در مورد دوربین مداربسته ضد آب عدد IP  به طور کلی باید بالاتر از 65 باشد. تنها در این صورت است که می توان گفت دوربین مورد نظر می تواند در برابر نفوذ آب و باران مقاوم باشد.  اما چنانچه به دنبال دوربین مداربسته ضد آب هستید که بتواند مستقیما در داخل آب کار کند و خراب نشود، عدد استاندارد IP آن باید بالاتر از 89 باشد که البته جزو دوربین های مداربسته خاص دسته بندی می شود.

آیا می توان دوربین مداربسته ضد آب را در آب غوطه ور کرد؟

همانطور که گفتیم  نمی توان دوربین مداربسته ضد آب را در آب غوطه ور ساخت چون این دوربین ها معمولا دارای استاندارد IP66 و نهایتا  IP67 هستند. چنانچه این دوربین ها را از جهات مختلف در معرض آب پر فشار قرار دهید آسیبی نمی بینند اما اگر در آب غوطه ور سازید احتمالا از کار خواهند افتاد. در مورد دوربین مداربسته ضد آب با استاندارد IP67 نیز به صورت موقت قابلیت غوطه ور سازی در آب را دارند.

کاربرد دوربین مداربسته ضد آب

معمولا کاربرد دوربین مداربسته ضد آب زمانی است که قصد دارید دوربین را در محیط بیرونی و خارج ازخانه نصب کنید. دوربین مداربسته ضد آب معمولا در برابر عوامل طبیعی مانند باران یا رعد و برق مقاوم است. ویژگی IP می تواند میزان مقاومت دوربین مداربسته در برابر برف، باران، تگرگ و گرد و غبار را مشخص کند دوربین هایی که IP بیشتر از 66 دارند در دسته دوربین های ضد آب قرار می گیرند. دوربین های متفاوت ممکن است ویژگی های مختلفی داشته باشند. شما باید دوربین مناسبی را بیابید که بتواند تمام نیازهای نظارتی شما را برطرف سازد. در ادامه به چند نکته مفید درباره چگونگی انتخاب سیستم مدار بسته ضد آب اشاره شده است.

کیفیت دوربین مداربسته را بسنجید

دوربین مداربسته ای که قصد خرید آن را دارید باید تصاویر را با کیفیت قابل قبولی ثبت کند. این ویژگی بسیار مهم است، به ویژه اگر کاربری حساس و مهمی داشته باشید. یک دوربین مداربسته OUTDOOR با کیفیت باید دارای پارامتر های همچون دید در شب، ضد ضربه، نویز گیر… باشد.

 بررسی ویژگی ضد آب بودن

ویژگی ضد آب بودن برای مناطقی با آب و هوای بارانی و برفی بسیار هائز اهمیت خواهد بود. این بدین معنا است که دوربین شما باید در فصول بارانی مقاومت خوبی داشته باشد. هنگام خرید دوربین مداربسته توجه داشته باشید که دوربین شما از پارامتر ضدآب بودن پشتیبانی می کند یا خیر. برای چک کردن IP دوربین مداربسته باید به دیتا شیت آن مراجعه کنید.

دوربینی را انتخاب کنید که گارانتی خوبی دارد

یکی از مواردی که هنگام خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه کنید گارانتی است. شرکت تولید کننده باید تضمین کند که دوربین مدار بسته ضد آب است و می تواند در برابر نفوذ آب و باران مقاومت کند. با استفاده از ضمانت نامه می توانید در صورت بروز مشکل اقدامات لازم را نسبت به تعمیر یا تعویض دوربین انجام دهید. به صورت کلی بهتر است از خرید دوربین های NONAME و فیک که بدون گارانتی در بازار ارائه می شوند خودداری کنید.

 

فروشگاه ساز اختصاصی
بهترین فروشگاه ساز رایگان
مقایسه کالا
کسب و کار
کسب و کار آنلاین
کسب و کار اینترنتی
فروش آنلاین

 





:: بازدید از این مطلب : 170
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: