روش های اشتباه در بک لینک سازی
نوشته شده توسط : جعفر

 

با اینکه لینک سازی برای بیش از یک دهه، روش معروفی است، واضح است که هنوز هم افکار ضد و نقیض و گیج کننده بسیاری درمورد آن وجود دارد. در این مقاله ما به ۱۰ روش لینک سازی اشتباه می‌پردازیم. در دپارتمان سئو نوین مارکتینگ ما همیشه با سایت‌هایی روی به رو هستیم که به شدت از روش‌های لینک سازی اشتباه برای بهینه سازی سایت استفاده کرده‌اند که کاملا برای آنها نتیجه عکس داشته‌ است. این مقاله را نویسنده مهمان سایت MOZ به اسم دیوید فارکاس (David Farkas) نوشته است. فارکا سئوکاری بسیار باسابقه است و روند تغییر رویکرد گوگل به لینک سازی را سالهاست دنبال می‌کند. لینک منبع را در پایین این مقاله ببینید.

هر چند وقت یک بار، حرف‌هایی متضاد به گوش می‌رسد. برخی از این بحث‌ها و استدلال‌ها صرفا برای خالی نبودن عریضه مطرح می شوند، اما برخی از آنها واقعا ناشی از سردرگمی و نگرانی های موجود است:

“از کسی درخواست نکنید به شما لینک بدهد!”

“اگر کار خود را درست انجام دهید، می‌توانید پست مهمان خود را درج کنید!”

“سعی کنید از لینک‌سازی اجتناب کنید!”

سئو، صنعتی همیشه در حال تغییر است؛ آنچه دیروز موثر بوده است شاید امروز برای شما کاری از پیش نبرد. کارمندان گوگل همیشه به روشنی از حقایق پشت پرده صحبت نمی‌کنند. در واقع، آنها اغلب اوقات آتش سردرگمی ها را شعله‌ورتر می‌کنند. به همین دلیل هم هست که من می‌خواهم نقش “روشنگر افسانه‌های لینک سازی” را بازی کنم. من بیش از ۱۰ سال را صرف لینک‌سازی کرده ام و راجع به آن تجربه کاملی دارم و تقریبا تمام راه های لینک سازی اشتباه را می‌شناسم.

من از زمان الگوریتم پنگوئن در این کار بوده‌ام و هرگونه تغییراتی از آن زمان را دیده‌ام. من زمانی که الگوریتم مرغ مگس خوار معرفی شد نیز در حال کار بر روی همین حوزه بودم. و حتی زمانی که ویدئوهای مت کات Matt Cutts بیرون آمد نیز در این زمینه مشغول کار بودم.

بنابراین، اگر هنوز هم سردرگمی‌هایی در مورد لینک سازی دارید، مطالب این مقاله را با دقت بخوانید تا ۱۰ تا از بزرگ‌ترین افسانه هایی که در این کسب و کار گفته می شود را بشناسید و روش های لینک سازی اشتباه بر شما معلوم شود.

۱. اگر محتوای خوب بسازید، بازدید کنندگان به سمت شما سرازیر می‌شوند

ایده‌ای در میان بازاریابان دیجیتالی و سئوکارها وجود دارد که می‌گوید اگر شما محتوای عالی ساخته و منابع ارزشمندی نیز برای آن داشته باشید، کاربران به سمت وبسایت شما سرازیر می‌شوند. اگر از قبل، برند/وبسایت شناخته شده‌ای باشید، این موضوع می‌تواند صحیح باشد. اما، اگر مانند اکثریت وبسایت‌هایی باشید که در اینترنت می‌بینیم، این دیدگاه کاملا اشتباه و غلط است.

برای آنکه کاری کنید که افراد شما را پیدا کنند، باید جاده‌هایی بسازید که آنها از طریق آن به شما برسند. این دقیقا همان جایی است که لینک سازی می‌تواند به داد شما برسد.

اکثریت افرادی که در گوگل جستجو می‌کنند در نهایت روی نتایج ارگانیک کلیک می‌کنند. در واقع، به ازای هر کلیک روی نتایج پولی گوگل، ۱۱.۶ کلیک بر روی نتایج ارگانیک می شود!

لینک سازی اشتباه

لینک سازی اشتباه

و برای آنکه بتوانید رنک و رتبه خود را در موتورهای جستجو بهبود بخشید، به لینک و لینک سازی نیاز دارید.

همین موضوع مرا به افسانه دوم می رساند.

 

۲. شما برای رنک گرفتن به لینک نیاز ندارید

من نمی‌توانم باور کنم که هنوز افرادی هستند که در سال ۲۰۱۹ به چنین چیزی اعتقاد دارند، اما واقعیت این است که چنین افرادی هستند. به همین دلیل هم من اخیرا یک مطالعه موردی را منتشر کردم، درباره پروژه‌ای که روی آن کار می‌کردم.

برای آنکه به طور مختصر این مورد را توضیح دهم، باید بگویم در آن پروژه من هرچه بک لینک‌های مرتبط تر و قوی تری  با دامین آتوریتی بالاتر می‌ساختم، سایت برای عبارات کلیدی هدف خود رنک بالاتری می‌گرفت. منظور این نیست که لینک‌ها تنها فاکتور مهم در الگوریتم‌های گوگل هستند، اما بدون شک بک لینک‌های مرتبط و قوی تاثیر بسیار زیادی روی رنک و رتبه شما خواهند داشت.

۳. فقط لینک هایی که دامین آتوریتی آنها بالاست اهمیت دارند

به عنوان یک لینک ساز، باید کاملا به دنبال سایت‌های هدف با کیفیت بالا باشید. هرچند، این سایت‌ها هم نباید تنها مواردی باشند که برای شما اهمیت دارند.

گاهی اوقات دامین آتوریتی پایین می‌تواند تنها نشان دهنده جدید بودن سایت باشد. اما لطفا یک لحظه این معیارها را فراموش کنید. مرتبط بودن نیز علاوه بر دامین آتوریتی اهمیت دارد. اگر لینکی هست که کاملا مرتبط به وبسایت شماست اما DA پایینی دارد، حتما همچنان باید آن را مورد هدف قرار دهید. در واقع، اغلب سایت هایی که بسیار به وبسایت شما مرتبط هستند، احتمالا شاخصه‌های خیلی بالایی ندارند و علت این موضوع دقیقا این است که موضوعی کاملا تخصصی و منحصر به فرد دارند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که اغلب موارد، مرتبط بودن مهم‌تر از DA  است.

وقتی صرفا فقط روی شاخصه‌های وبسایت تمرکز می کنید، وبسایت‌هایی که بسیار به شما مرتبط هستند را فراموش می‌کنید. لینکی که سیگنال‌های قابل اعتماد بودن را به وبسایت شما می‌دهد، ارزشمندتر از لینکی است که به لحاظ شاخصه‌های دیگری که گوگل به آنها اهمیت نمی‌دهد، مهم تلقی می‌شود.

دلیل دیگر این موضوع این است که الگوریتم های گوگل به دنبال تنوع در پروفایل بک لینک شما هستند. شاید فکر کنید پروفایلی با بیش از ۱۰۰ لینک که تمام آنها DA بالای ۹۰ دارند یک موهبت به تمام معناست. در واقع، گوگل به چنین پروفایلی مشکوک خواهد شد. بنابراین با اینکه باید حتما به دنبال سایت‌هایی با DA بالا باشید، سایت های تازه کار ولی ارزشمند را فراموش نکنید. یکی از معمول‌ترین روش‌های لینک سازی اشتباه هم همین است.

۴. شما باید برای صفحات پولساز خود نیز لینک سازی کنید

وقتی می‌گویم “صفحات پولساز”، منظورم صفحاتی است که شما در آنها به طور خاص به دنبال تبدیل هستید، چه تبدیل کاربر به لید یا تبدیل لید به خریدار.

شاید ترجیح می‌دهید که اگر تلاشی برای ساخت این جاده‌های دیجیتالی می‌کنید که قرار است ترافیک را به سمت وبسایت شما هدایت کنند، تمامی این ترافیک به سمت این صفحات پولساز هدایت شوند، درست است؟

در واقعیت، باید دقیقا رویکرد متضادی را اتخاذ کنید. اول از همه، مراجعه به سایت‌هایی که در حوزه تخصصی شما هستند و درخواست از آنها برای لینک دادن به صفحات پولساز، کاملا یک روش اسپم و نامناسب است. در واقع شما با این کار به پاشنه آشیل خود را می‌زنید!

اما مهم‌تر از همه این است که این صفحات پولساز معمولا صفحاتی نیستند که محتوا یا اطلاعات ارزشمندی داشته باشند. وبمسترها معمولا به صفحاتی لینک می‌دهند که محتوای ارزشمند و قابل استنادی دارند، نه صفحه‌ای که محصولات یا خدمات شما را نشان می‌دهد.

ساخت لینک به ابزارهای قابل لینک (کمی بعد بیشتر درباره آن توضیح خواهیم داد) شانس شما را برای موفقیت افزایش داده و پروفایل بک لینک صفحات پولساز شما را نیز در بلند مدت ارتقاء خواهد داد.

۵. شما باید بهترین و آموزنده ترین  منابع لینک‌پذیر (linkable asset) را بسازید

اگر دقیقا با ” منابع لینک‌پذیر linkable asset ” آشنا نیستید، به صفحه ای در وبسایت شما گفته می‌شود که به طور خاص برای جذب لینک یا تشویق کاربر به اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی طراحی شده است. این منابع می‌توانند به شکل‌های گوناگونی باشند: صفحات اصلی، ویدئوهای بامزه، بازی و غیره.

البته، ایجاد منابع لینک‌پذیر به این آسانی ها هم نیست و فرآیند پیدا کردن ایده‌ای برای داشتن منابعی ارزشمند که لینک شدنی باشند آسان نیست. به همین دلیل است که برخی افراد روی “تکنیک آسمان خراش” حساب می‌کنند. این تکنیک به زمانی گفته می شود که شما به منابع قابل لینک که رقبای شما ساخته اند نگاه می کنید، یکی را انتخاب می کنید و بعد سعی می کنید از آن تقلید کرده و یک نمونه بهتر و بزرگ‌تر از آن را بسازید. این روش، روش ناکارآمدی نیست اما اصلا فکر نکنید که حتما باید چنین کاری انجام دهید.

لازم نیست منابع لینک‌پذیر موارد سنگین و بزرگی مانند “راهنمای کامل” یا گزارشات تحقیقاتی بسیار عظیم باشند. به جای تولید مطلبی که صرفا تعداد لغات بیشتری از رقیبتان دارد، تحقیقات خود را شروع کرده و روی ساخت منبع قدرتمندی تمرکز کنید که افراد در حوزه تخصصی شما به آن علاقمند می‌شوند.

ارزش منابع قابل لینک بسیار وابسته به پیدا کردن یک زاویه صحیح و دقت اطلاعاتی است که ارائه می‌کنید، نه حجم آن.

۶. هرچه ایمیل‌های بیشتری ارسال کنید، لینک‌های بیشتری به دست خواهید آورد

من چند سئوکار می‌شناسم که دوست دارند مخاطبین بسیار زیادی داشته باشند- آنها به هرکسی که حتی کوچکترین ربطی به حوزه تخصصی آنها دارد ایمیل می‌زنند. این یک قاعده قدیمی فروش است: این ایده که مکالمات بیشتر منجر به تبدیل و فروش‌های بیشتر می‌شود، در واقع در فروش، این امر کاملا صادق است. اما در لینک سازی، آنقدرها این قانون صحیح نیست.

دلیل این امر آن است که در لینک سازی، وقتی پیامی که می‌نویسید فکر شده‌تر شخصی سازی شده‌تر باشد، شانس شما نیز برای گرفتن لینک بیشتر می‌شود. برای وبمسترها آنقدر ایمیل روی ایمیل ارسال می‌شود که آنها به راحتی از ایمیل‌های معمولی و عادی عبور می‌کنند.

لازم است که این وبمسترها به خوبی متقاعد شوند که لینک دادن به سایت شما کاری ارزشمند است. اگر انتخاب کنید به هر سایت کوچک و بزرگی ایمیل بزنید، زمانی برای نوشتن پیامی خاص برای هرکدام از سایت‌های ارزشمند هدف خود نخواهید داشت.

۷. تنها مزیت لینک سازی، در الگوریتم ها است

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردم، لینک‌ها برای الگوریتم های گوگل بسیار اساسی و مهم‌اند. هرچه بک لینک‌های باکیفیت‌تری بسازید، احتمال آنکه برای عبارت‌های کلیدی هدف خود در گوگل رنک بگیرید بیشتر می‌شود.

این هم یکی از دلایل لینک سازی است اما تنها دلیل برای ساخت لینک نه. در واقع، لینک سازی می‌تواند چند مزیت غیر الگوریتمیک نیز داشته باشد.

اول از همه، دیده شدن برند است. لینک سازی باعث می شود نه تنها در بلند مدت گوگل شما را ببیند، بلکه باعث می‌شود کاربران به سرعت متوجه شما شوند. وقتی کاربران با لینک شما مواجه می‌شوند، به این فکر نمی‌کنند که کلیک کردن روی آن چقدر می‌تواند به رنک شما در گوگل کمک کند؛ آنها فقط روی لینک شما کلیک می‌کنند و بعد به سایت شما منتقل می‌شوند.

لینک سازی همچنین می‌تواند به ایجاد رابطه نیز منجر شود. به دلیل اینکه لینک سازی ماهیتی کاملا طبیعی دارد، شما در پایان این کار می توانید با اینفلوئنسرها و افراد صاحب قدرت در حوزه تخصصی خود صحبت کنید. این صحبت ها الزاما زمانی که آنها لینک شما را درج کردند، پایان نمی پذیرد.

در واقع؛ اگر مکالمات شما هر بار وقتی لینک شما درج می‌شود، پایان یابد، بدانید که بازاریابی را اشتباه انجام می‌دهید. از توجهی که به شما دارند استفاده کرده و ببینید چه کارهایی می‌توانید برای یکدیگر انجام دهید. ساختن لینک صرفا برای گوگل روش لینک سازی اشتباه بعدی ماست

 ۸. شما تنها باید به دنبال انکرتکست‌هایی باشید که مطابقت دقیق با عبارت‌های کلیدی شما دارند

همه افسانه ها، صرفا از داستان ها و تخیلات افراد منشاء نمی‌گیرند. برخی از افسانه‌ها به این دلیل وجود دارند که بخشی از آنها حقیقت است یا زمانی حقیقت بوده است. استفاده از انکرتکستی که دقیقا مطابق با عبارت کلیدی شما باشد، از این دست افسانه ها است.

در آخرین روزهای سئو/ لینک سازی، یکی از بهترین روش‌ها برای رقابت و برتری داشتن، استفاده از عبارت کلیدی/ نام برند هدف به عنوان انکرتکست برای بک لینک‌ها بود. استفاده بیش از اندازه از عبارت کلیدی و کلاکینگ نیز موثر و کارآمد بودند.

اما در صنعت سئو، زمانه عوض شده است و من معتقدم این تغییرات، تغییرات خوبی بوده است. وقتی گوگل پروفایل بک لینکی را می‌بیند که تنها از چند واریاسیون انکرتکست استفاده کرده است، شما را مستحق اخطار یا پنالتی می‌بیند. در حال حاضر چنین کاری اسپم تلقی می‌شود. برای گوگل، چنین چیزی، یک پروفایل بک لینک طبیعی نیست.

به همین ترتیب، باید توجه داشته باشیم که خود کیفیت لینک با اختلاف مهم تر از انکر تکستی است که با آن می‌آید.

در واقعیت هم چنین چیزی خارج از کنترل شماست. وقتی شما به شکل صحیح لینک سازی کنید، در واقع با وبمسترهایی همکاری می‌کنید که لینک شما را منتشر می‌کنند. شما ۱۰۰ درصد روی اوضاع کنترل ندارید و وبمستر در نهایت همان انکرتکستی که خودش می‌خواهد را استفاده می‌کند.

بنابراین باید لینک‌های داخلی خود را تا جای ممکن با انکرتکست‌های بهینه، بهینه‌سازی نمایید اما به خاطر داشته باشید که از توزیعی از انکرتکست‌های گوناگون استفاده کنید. ین که تمام لینک های سایت را با یک یا چند انکرتکست بسازید و یا یک کلمه خاص را فقط لینک کنید روش لینک سازی اشتباه مرگبار است.

۹. لینک سازی نیاز به توانمندی های فنی دارد

من جدا از اینکه یک لینک ساز هستم، مدیر هم هستم. وقتی لینک سازهای دیگر را استخدام می‌کنم، یکی از تردیدهایی که معمولا با آن مواجه می‌شوم، مربوط به مهارت‌های فنی است. بسیاری از افرادی که با لینک سازی آشنا نیستند، فکر می‌کنند که این کار نیاز به کدنویسی یا توانمندی‌هایی مربوط به توسعه وب دارد.

با اینکه داشتن چنین توانمندی‌هایی اصلا در کار لینک سازی شما خللی وارد نمی‌کند، من می‌خواهم به شما بگویم که داشتن چنین مهارت‌هایی به هیچ عنوان ضروری نیست. لینک سازی بیشتر به خلاقیت، توانایی برقراری ارتباط و استراتژی نیاز دارد تا اینکه به اطلاع از چگونگی نوشتن حلقه for در جاواسکریپت نیاز داشته باشد.

اگر توانمندی قانع کردن، تولید محتوای ارزشمند یا شناسایی چیزهای جدید را دارید، می‌توانید به لینک سازی بپردازید.

۱۰. تمامی لینک های فالو، ارزش برابری دارند

تمامی لینک‌ها برابر ساخته نمی‌شوند و من حتی درباره تفاوت میان لینک های فالو و نوفالو صحبت نمی‌کنم. در واقع، تفاوت‌هایی میان لینک های فالو وجود دارد.

مثلا بیایید راجع به لینکهای edu صحبت کنیم. لینک سازان بیش از همه به دنبال ساخت چنین لینک‌هایی هستند چرا که تصور می‌شود چنین لینک‌هایی قدرت بسیار بالایی دارند. فرض کنیم شما دو لینک از یک وبسایت edu یا همان وبسایت‌های دانشگاهی و آموزشی دارید. این دو لینک هر دو روی یک دامنه هستند، آتوریتی یکسانی دارند اما در صفحات جداگانه‌ای هستند. یکی از آنها روی صفحه مربوط به بورس تحصیلی است و دیگری روی صفحه پروفسوری است که با دقت نیز از آن محافظت می‌شود.

هر دو این لینک‌ها، لینک‌های فالو هستند، بنابراین طبیعتا هر دو باید وزن یکسانی داشته باشند، این طور نیست؟

نه درست نیست! موتورهای جستجو آنقدر هوشمند هستند که تفاوت میان لینک هایی که به سختی به دست می‌آیند و لینک هایی که هر کسی می‌تواند درج کند را متوجه شوند.

جدا از این، جایی که لینک در صفحه درج شده است نیز اهمیت دارد. حتی اگر دو لینک دقیقا روی یک صفحه باشند (نه فقط روی یک دامنه)، لینکی که بالای صفحه است (لینکی که می توان بدون اسکرول کردن آن را دید) وزن بیشتری دارد.

نتیجه گیری

لینک سازی و سئو، علوم نجوم نیستند. به لطف تغییرات سریع استانداردهای گوگل و همچنین بخاطر این حقیقت که ترک عادت موجب مرض است، سردرگمی‌های بسیار زیادی در این زمینه وجود دارد و روش های اشتباه لینک سازی بیش از روش‌های دیگر است. به همین دلیل هم پاسخ‌ها و استراتژی‌هایی که به دنبال آنها هستید همیشه واضح و مشخص نیستند.

گفته می‌شود نکات بالا، بزرگ‌ترین و فراگیرترین افسانه ها در این صنعت می‌باشند. امیدوارم توانسته باشم آنها را برای شما روشن نمایم.

بیشتر بخوانید:     دوربین مداربسته       دوربین مدار بسته     دوربین مداربسته اصفهان   دوربین مداربسته شیراز





:: بازدید از این مطلب : 392
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 27 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: